
FuChar - Grid and Charging Infrastructure of the Future
FuChar-prosjektet har som mål å minimere investerings- og driftskostnader knyttet til nettintegrasjon av elektrisk transport, med et hovedfokus på høyeffektslading.
FuChar-prosjektet har som mål å minimere investerings- og driftskostnader knyttet til nettintegrasjon av elektrisk transport, med et hovedfokus på høyeffektslading.
Sintef er Fou-partner når AF-gruppen bygger E39 mellom Kristiansand og Mandal.
SINTEF har utviklet Mobility-as-a-Service-tjenester tilpasset spredtbygde strøk. Hovedidéen er et felles system for transportplanlegging, der behov for person- og varetransport samordnes for å utnytte transportressursene optimalt.
Integrated evaluation of energy saving and emission reduction potential and management strategies for urban road systems in Sino-EU cities
Utvikling av designmetodikk som kan muliggjøre nye bruksområder for kontaktløs induktiv energioverføring.
Modellverktøy for digital kommunikasjonsinfrastruktur langs veg
Vi har utviklet en prosess for overgangen fra fossildrevne til elektriske busser, som ivaretar et godt transporttilbud, sirkulær økonomi og miljøgevinst.
COASTAL (Kollaborativ Land-Sjø Integrerings Platform) formulerer og evaluerer forretningsløsninger og policy anbefalinger siktet på å forbedre den kyst-landlige synergien for å fostre landlig og kystnær utvikling samtidig som miljøet bevares.
Tett biltrafikk i byene våre påvirker og utfordrer samfunnets effektivitet, sikkerhet og miljø. I GeoSUM skal geofencing og C-ITS (kooperative intelligente transportsystemer) tas i bruk for å utvikle nye virkemidler og tiltak for å møte disse...
TRAZEPO er et kompetanseprosjekt som skal bidra til omstilling av energisystemet i Norge. Målet er å utvikle ny kunnskap om hvilken rolle havnene kan spille som energiknutepunkter: Hvordan de kan legge til rette for mer bærekraftig transport og...
Koordinering av tømmertransport fra hogstplass til kunde for å sikre effektive transportsløyfer.
Greening the Fleet (Greenfleet) skal analysere utfordringer og muligheter ved overgangen fra fossilt brennstoff til lavutslipps energiteknologi i skipsfarten.
Anleggssektoren er helt sentral for at Norge skal sine klimamål for 2030 og 2050. Nettverket Grønn Anleggssektor vil sikre sektorens konkurransekraft i en grønn og utslippsfri framtid.
SINTEF har på oppdrag fra Trygg Trafikk gjennomført en studie om syklende barns oppmerksomhet i trafikken.
Forskningssenter for nullutslippsområder i smarte byer (FME ZEN) har utviklet løsninger som bidrar til at nullutslippssamfunnet realiseres.
Intelligente transportsystemer (ITS) skal bidra til å gjøre transportsystemene sikrere, mere effektive, mere miljøvennlige og mere tilgjengelige for alle typer brukere. SINTEF har utarbeidet en oversikt over tiltak (ITS-tjenester) som kan være...
MoZEES, et forskningssenter for miljøvennlig energi (FME), bidrar til utvikling av nye batteri- og hydrogenmaterialer, -komponenter og -systemer for applikasjoner innen transportsektoren (vei, bane og sjø).
Prosjektet SmartFeeder skal gi kunnskap om hvordan automatiserte og sømløse tilbringertjenester kan bidra til en grønn omstilling hos trafikantene.
Prosjektet "Å lære fleksibilitet" skal undersøke hvordan vi kan utvikle fleksible og bærkraftige byer, ved å hente lærdom og kunnskap fra byer i krise og fra bydeler med marginale ressurser.
Jernbaneverket har sammen med SINTEF startet opp forskningsprosjektet Presens som skal øke Jernbaneverkets punktlighet, regularitet og oppetid. Dette skal oppnås ved å sammenstille informasjon om trafikk og tilstand i infrastrukturen i et...
Integreringen av IKT-løsninger i kritiske infrastrukturer gjør samfunnet stadig "smartere", med smarte byer, smarte nett og smart transport. Utviklingen gir muligheter, men innebærer også risiko. Dette er utgangspunktet for EU-prosjektet...