Årsrapport 2019

Godt år i 2019 – usikkert for alle i 2020

2019 ble et godt år for SINTEF. Vi oppnådde en netto driftsmargin på 5,4 prosent, som er i tråd med vårt mål om minimum 5 prosent over tid. Vi hadde god vekst i vår omsetning, og ved inngangen til 2020 var ordrereserven god, med positiv utvikling i de fleste av SINTEFs markedsområder.

Dette lover i utgangspunktet godt for videre utvikling. Men tiden vi lever i er ikke normal, og den globale koronakrisen har skapt tilnærmet unntakstilstand i store deler av verden. Vi kjenner ennå ikke konsekvensene av dette, og det kan bli en meget tøff tid også for oss fremover. Men én ting er likevel sikker: Forskning og innovasjon blir enda viktigere for å utvikle og omstille næringslivet og samfunnet videre når situasjonen er normalisert. Dette arbeidet må ikke stoppe opp i en krisetid. SINTEFs ambisjon er å bidra aktivt med vår kompetanse og forskning i denne krevende situasjonen. Men nå i april 2020 er det altså usikkert hvordan koronakrisen vil slå ut på SINTEFs egen aktivitet og resultater i året vi er inne i.

I mars 2019 vedtok SINTEFs styre en ny konsernstrategi. FNs 17 bærekraftsmål legges til grunn for vårt arbeid, og vi søker vekstmuligheter som understøtter disse. Jeg er glad for å kunne slå fast at vår nettoomsetning knyttet til forsknings- og innovasjonsaktiviteten vokste med hele 5,6 prosent i 2019, og med kraftigst vekst inn mot grønne, digitale satsinger. Ambisjonen er å være et verdensledende forskningsinstitutt, med en uavhengig, markedsrettet profil og fremragende vitenskapelig nivå, som bidrar til gode samfunnsløsninger og konkurransekraft for våre kunder.

For å styrke vår mulighet til å realisere strategien, har vi iverksatt en rekke tiltak som fremmer flerfagligheten ved samarbeid mellom ulike fagmiljøer på tvers i SINTEF. Flerfaglighet er en forutsetning for å skape gode løsninger på komplekse problemstillinger. Med internasjonal spisskompetanse innenfor mange fagområder, har SINTEF store muligheter til å være med og utvikle fremtidens løsninger.

Konsernsjef

Portrett Alexandra Bech Gjørv Konsernsjef
Alexandra Bech Gjørv, Konsernsjef SINTEF (Foto: SINTEF/Geir Mogen)

SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap.

SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland.

Figur 2000 ansatte 75 nasjonaliteter 3600 kunder 4,5 av 5 kundetilfredshet 4600 prosjekter
Figur 75% forskere 11% ledelse og administrasjon 8% ingeniører 5% teknisk personell 59% av våre forskere har doktorgrad
Over sju av ti medarbeidere er forskere

Glimt fra SINTEF-året 2019

Styrets årsrapport

2019 var et godt år for SINTEF.

Vi opplevde økt etterspørsel og fikk et godt resultat, i tråd med våre målsettinger. Medarbeiderne melder om sterk motivasjon, lagånd og fremtidstro, og kundene gir våre leveranser meget god tilbakemelding.

Nøkkeltall 2019

Fig: Finansieringskilder, Ansatte og Publikasjoner
Fig.: Finansieringskilder, ansatte og publikasjoner
Fig.: Netto driftsinntekt, netto driftsmargin og investeringer
Fig.: Likestilling

HMS har første prioritet i SINTEF. Det betyr å sørge for et arbeidsmiljø som er trygt og som stimulerer til personlig utvikling, trivsel og god helse. Det arbeides systematisk med å ivareta medarbeideres sikkerhet og arbeidsmiljø, og vår HMS-standard skal være i samsvar med strategi, politikk og mål for HMS-området.

SINTEFs hovedstrategi definerer fire overordnede mål for HMS-arbeidet:

• Vi skal ha et godt og helsefremmende arbeidsmiljø
  • Vi skal ha null arbeidsrelatert sykefravær
  • Vi skal ha null skader, ulykker og tap
  • Vi skal være en bedrift med en tydelig miljøprofil