
EssPort – Energy Storage Sharing in Ports
Energisystemene for de industrielle prosessene og transportsystemene i havner blir i stadig større grad mer komplekse og gjensidig avhengige.
Energisystemene for de industrielle prosessene og transportsystemene i havner blir i stadig større grad mer komplekse og gjensidig avhengige.
Prosjektet undersøker hvordan fornybar energi kan integreres i produksjon av grønn ammoniakk for den baltisk-nordiske regionen, og vil demonstrere elektrokjemisk ammoniakkproduksjon.
Megawatt ladeinfrastruktur for tungtransport
Ammoniak (NH3) innebærer iboende risikoer på grunn av giftighet og brannfarlighet.
Operatører på norsk sokkel har et behov for en felles forståelse av, og veien videre mot, fremtidig bærekraftig offshorelogistikk. Offshoreflåten er stor, høyst spesialisert, men ung, noe som vil kreve langsom, men jevn overgang mot nullutslipp.
Et prosjekt med en tverrfaglig tilnærming for å akselerere utviklingen av innovative energilagringssystemer som kan supplere batterier for nullutslippsfartøy.
De neste tiårene må luftfartssektoren løse mange krevende utfordringer knyttet til klimaavtrykk. 29 partnere – flyplasser, kunnskapsinstitutter og industripartnere i hele Europa – har samlet seg i TULIPS-prosjektet ledet av Amsterdam lufthavn...
Dette kompetansebyggende prosjekt for næringslivet utviklet bærekraftige løsninger for havner som energiknutepunkter, noe som vil bidra sterkt i Norges overgang til et nullutslippssamfunn.
ZeroKyst skal styrke norsk verdiskaping og eksport gjennom grønn vekst. Prosjektet skal demonstrere at både nye og eksisterende fartøy i sjømatnæringen kan bli utslippsfrie, og bidra til 50 % utslippskutt fra fiskeri- og havbruksfartøy innen 2030.
Ambisjonen er å bygge ut et nettverk med terminaler som gjør det mulig å benytte grønn ammoniakk som drivstoff i skip. En overgang til ammoniakk har på verdensbasis et potensiale for å redusere utslipp fra sjøfartsnæringen med én milliard tonn CO2 pr...
Prosjektet mål er å utvikle et målesystem for sanntidsmåling av dekk på kjøretøy
Som en effektiv transportmetode har sjøfart vært ryggraden i verdensøkonomien, og utgjør over 75% av den globale handelen per volum. Internasjonal skipsfart er derfor ansvarlig for 2% av de globale klimagassutslippene. For å oppnå målet i Paris...
- Ultraisolert lagersystem for global skipstransport av flytende hydrogen
MaritimeNH3 vil utvikle og dele kunnskap som skal legge til rette for realiseringen av en kostnadseffektiv verdikjede og sikker bruk av ammoniakk (NH3) som karbonfritt maritimt drivstoff.
Den maritime sektoren må i de kommende årene møte strengere krav til klimautslipp, hvor store skipsmotorer må tilpasses nullutslippsteknologi.
Nordic Energy Outlook har som mål å: “Strengthen Nordic research competence and cooperation in the field of energy systems analysis, by building on existing national research programs” [Nordic Energy Research]
Elektrifisering av transport (elbil, elbuss, elferger, banetransport, osv.), fiskeoppdrettsanlegg, petroleumsnæringen, mm. medfører økte og mer komplekse strømuttak fra strømnettet.
Utvikling av innovative og integrerte kjøle- og oppvarmings-konsepter om bord i cruiseskip
Vi har utviklet et nøyaktig og brukervennlig verktøy som skal hjelpe europeiske veieiere med utbygging og implementering av fornybar energi og "energy hubs" langs veien.
Elektrifisering av transportsektoren kan oppnås med hydrogen- og/eller batteriteknologier. Modulariteten til disse komponentene muliggjør individuell tilpassing av kraftsystemet, nøye tilpasset hver brukers spesifikke krav. Optimal design...
Utfordringer knyttet til elektrifisering av maritim transport blir nå kartlagt i et prosjekt hos SINTEF sammen med havner, nettselskap, energiselskap og rederier. Målet er å redusere utslipp ved å gjøre etablering og bruk av landstrøm- og...