Til hovedinnhold
Norsk English

EssPort – Energy Storage Sharing in Ports

Energisystemene for de industrielle prosessene og transportsystemene i havner blir i stadig større grad mer komplekse og gjensidig avhengige.

Kontaktperson

Elektrifisering av disse er svært effekt krevende og det mangler ofte tilgjengelig nettkapasitet. For å få bedre utnyttelse av tilgjengelig nettkapasitet og lokal produsert energi trengs en mer koordinert styring av de forskjellige lastene, noe som er svært komplisert. Et delt batterisystem kan, som “passiv komponent” redusere denne kompleksiteten og øke tilgjengelig fleksibilitet i området. En slik delt anvendelse krever koordinering gjennom en "Value Stacking" plattform som kan tilby ønskede energilagringstjenester og gjennom deling realisere en betydelig bedret lønnsomhet i installasjonen som per i dag er en av de største barrierene for realisering av slike løsninger.

Målsetting:

EssPort-prosjektet har som målsetning å utvikle en slik "value stacking plattform" for batterisystem som i samspill med smart driftsplanlegging av landstrøm og annet forbruk i et havneområde, som f.eks. smart styring av reefer-containere og lading av skip eller andre kjøretøy, vil kunne gi bedre utnyttelse av tilgjengelig nettkapasitet. Dette forventes å kunne gi bedre lønnsomheten og utnyttelse av energilager siden kostnadene kan fordeles mellom alle mottakere av energilagringstjenestene. Tilrettelegging av kostnadseffektive energilagringstjenester vil kunne akselerere elektrifisering av både havner og samfunnet generelt siden det vil muliggjøre økt integrasjonen av fornybar produksjon, og raskere tilknytting av nye industrier og landstrøm-/ladeanlegg.

Dette skal oppnås i prosjektet gjennom utvikling av:

  • En "value stacking plattform" for batterisystem
  • Et planleggings og overvåkningssystem til landstrøm
  • En fleksible batteri containere som kan tilby flere tjenester

Ansvarlig organisasjon: Karmsund Havn

Nøkkelinfo

Prosjektvarighet

2024 - 2027

Finansiert av:

Dette er et PILOT-E prosjekt som er delfinansiert av Norges Forskningsråd og Innovasjon Norge.