
Fremtidens kraftsystemjord
Energinettet er i endring og i de kommende årene skal det investeres store summer for å full-elektrifisere samfunnet.
Energinettet er i endring og i de kommende årene skal det investeres store summer for å full-elektrifisere samfunnet.
IMPACT var et forsknings- og innovasjonsprosjekt som hadde som mål å utvikle og demonstrere en neste generasjons testemetode for bølgekraft-konvertere («wave energy converters - WECs»).
Nordic Energy Outlook har som mål å: “Strengthen Nordic research competence and cooperation in the field of energy systems analysis, by building on existing national research programs” [Nordic Energy Research]
Gassisolerte koblingsanlegg (ofte kalt GIS-anlegg) er essensielle komponenter i et robust, sikkert og fleksibelt energisystem. Bryterne i koblingsanleggene kobler ut strømmen når det oppstår feil, beskytter mot overspenninger når man må gjøre...
Dette prosjektet tar for seg energisystemet på offshore olje- og gass-installasjonar med mål å bidra til reduserte klimagassutslepp gjennom å utnytte variabel vindkraft saman med fleksibilitet i bruk av energi og i lagring av energi.
Elektrifisering av transport (elbil, elbuss, elferger, banetransport, osv.), fiskeoppdrettsanlegg, petroleumsnæringen, mm. medfører økte og mer komplekse strømuttak fra strømnettet.
Transport av strøm i Norge gjøres i hovedsak med luftledninger og kabler. Når strømmen skal transporteres over lange avstander eller at høye effekter skal overføres, blir det ofte benyttet høye spenninger. Det høyeste spenningsnivået vi har i Norge...
Hvordan integrere lokale energisamfunn på en fleksibel måte i det norske strømnettet (distribusjonsnettet)?
Prosjektet er en konseptutredning for innovative energi- og klimaløsninger i bygg, områder og energisystem.
Utvikling av innovative og integrerte kjøle- og oppvarmings-konsepter om bord i cruiseskip
Når forbruket av elektrisitet øker og ny kraftproduksjon integreres i et aldrende kraftsystem er det viktig å utnytte komponentene i systemet på en god måte, samtidig som leveringspåliteligheten ivaretas.
Prosjektets hovedmål er å utvikle innovative verktøy for optimering av design og drift av lokale energisamfunn (LEC) som integrerer distribuerte energiressurser samt ulike energibærere i forskjellige skalaer.
Vi har utviklet et nøyaktig og brukervennlig verktøy som skal hjelpe europeiske veieiere med utbygging og implementering av fornybar energi og "energy hubs" langs veien.
NORCICS' visjon er å bidra til å gjøre Norge til det sikreste digitaliserte landet i verden, ved å forbedre cybersikkerhet og motstandskraft i de kritiske sektorene, gjennom å støtte forskningsbasert innovasjon.
BATMOBILE er en flerskala modelleringsplattform utviklet for å støtte teoribasert design av nye batterier i både industri og forskning.
BATTERY 2030+ er et stort og langsiktig europeisk forskningsinitiativ med en visjon om å finne fremtidens bærekraftige batterier og gjøre det mulig for Europa å nå de målene som er skissert i European Green Deal.
Hydra vil hybridisere elektrodematerialer med høy effekt og høy energi for å lage bærekraftige Li-ion-battericeller med høy energitetthet.
RAPID-prosjektet har som mål å redde liv ved å levere et varslingssystem som tidlig kan oppdage kritisk skade på transportsystemers infrastruktur, samtidig som det minimerer systemavbrudd og forsinkelser til kritiske forsyningskjeder.
Elektrifisering av transportsektoren kan oppnås med hydrogen- og/eller batteriteknologier. Modulariteten til disse komponentene muliggjør individuell tilpassing av kraftsystemet, nøye tilpasset hver brukers spesifikke krav. Optimal design...
SUPEERA-prosjektet støtter implementeringen av SET-planen.
Utfordringer knyttet til elektrifisering av maritim transport blir nå kartlagt i et prosjekt hos SINTEF sammen med havner, nettselskap, energiselskap og rederier. Målet er å redusere utslipp ved å gjøre etablering og bruk av landstrøm- og...