
FRIC
Brann fører hvert år til store skader – både i form av omkomne og skadde mennesker, og i form av tapte verdier. Som et svar på denne utfordringen startet forskningssenteret Fire Research and Innovation Centre (FRIC) opp våren 2019.
Brann fører hvert år til store skader – både i form av omkomne og skadde mennesker, og i form av tapte verdier. Som et svar på denne utfordringen startet forskningssenteret Fire Research and Innovation Centre (FRIC) opp våren 2019.
Integrated evaluation of energy saving and emission reduction potential and management strategies for urban road systems in Sino-EU cities
Dette prosjektet vil benytte seg av forbedringene innen silisium mikromaskinering og moderne materialdeponering for å lage nye faststoffbaserte nøytrondetektorer med tredimensjonale mikrostrukturer fylt med nøytronkonverterende materialer. Denne...
INTRANSIT er et åtteårig forskningssenter som ser på omstillingsprosesser i norsk næringsliv. Den overordnede ambisjonen er å forstå hvordan omstilling til en mer bærekraftig og smartere norsk økonomi kan fremmes.
Utvikling av designmetodikk som kan muliggjøre nye bruksområder for kontaktløs induktiv energioverføring.
Modellverktøy for digital kommunikasjonsinfrastruktur langs veg
Prosjektet skal utvikle verktøy for beslutningstøtte ved valg av membranprosess og type membran, driftsoptimalisering av membrananlegg og diagnostisering av driftsproblemer.
Nye produkter fra gruveavfall i nord er et 3-årig forskningsprosjekt som har til formål å utvikle bærekraftige løsninger for industriell anvendelse av avgangsmasser fra mineralvirksomhet.
Ocean Plastic Turned into an Opportunity in Circular Economy
I forskerprosjektet OxiBat ønsker vi å designe, utvikle og teste nye oksidbaserte all solid state batterier (ASSB) med lang levetid og lav degradering, som bidrar til at mer brannsikre og miljøvennlige batterier kan realiseres.
En systemløsning for overvåking og forebygging av fuktlekkasjer i tak
EU-prosjektet QU4LITY handler om autonome kvalitetsplattformer for Zero Defect Manufacturing.
I SmartFab vil det være forskningsmessig søkelys på løsninger som bygger på state-of-the-art prinsipper og metoder innen blant annet digitalisering, sirkulær økonomi og produktutvikling.
Vi har utviklet en prosess for overgangen fra fossildrevne til elektriske busser, som ivaretar et godt transporttilbud, sirkulær økonomi og miljøgevinst.
Solcellebransjen har i to tiår vært dominert av to silisiumbaserte teknologier; (i) multikrystallinske solceller med lav produksjonskost, og (ii) monokrystallinske solceller med høyere solvirkningsgrad, men også høyere produksjonskost. Redusert...
Prosjektets mål er å utvikle en metode for å produsere krystaller med redusert oksygennivå. Dette ønsker vi å oppnå ved å bruke teknikker for akselerasjon og retardasjon av væskestrømmen i digelen.
Sprayed sustainable permanent robotized concrete tunnel lining
Målet med prosjektet er å studere hvordan eksponering til ekstrem varme påvirker termisk stress og arbeidsbelastning hos brannkonstabler under og etter varme øvelser.
Durable adhesive airtight solutions for energy effective building envelopes
Verktøykasse for prosjektering og utførelse
Vi har foretatt en kartlegging av dagens transportordninger, pekt på utfordringer med dagens organisering sett fra myndigheter og brukeres side, samt lagt fram forslag til forbedringer.