Nordic Early Warning Early Prevention System
Monitorering og kontroll av dynamisk stabilitet i det Nordiske kraftsystemet, og koordinert automatisk respons på Nordisk TSO nivå.
Monitorering og kontroll av dynamisk stabilitet i det Nordiske kraftsystemet, og koordinert automatisk respons på Nordisk TSO nivå.
Vannkraften er ryggraden i Norges kraftsystem. Den er fornybar og veletablert og står for størstedelen av norsk kraftproduksjon.
Hvis en buss lader 10-30 sekunder ekstra per lading med 500 kW, får disse bussene 30% mer kjørelengde per dag, og operatørene trenger ikke ekstra busser. Slik kan ladesystemene fra dette prosjektet gjøre batteribussedrift billigere for oss alle.
Kartlegging omfanget av legemiddelforurensning fra bosettinger og turisme på Svalbard.
PILOTING har som mål å øke effektiviteten, sikkerheten og kvaliteten på inspeksjon og vedlikehold på infrastrukturer i tunneler, broer og raffinerier.
Bruk av beslutningsstøtteverktøy for å utnytte lagret vann til kraftproduksjon best mulig er viktig for kraftsystemaktører og samfunnet generelt.
Reuse of Building materials - a USer perspective
Vi skal utvikle tilslag fra betongslam. Tilslaget skal oppfylle samme tekniske krav som naturlig tilslag og ha dokumentert lavere CO2-fotavtrykk og minimal utlekking av tungmetaller.
I denne studien har SINTEF identifisert sirkulærøkonomiske muligheter som anses å ha et stort potensial for å redusere klimagassutslippene knyttet til norsk forbruk og produksjon. Det settes søkelys på sirkulære strategier for å redusere ressursbruk...
SAMSPILL er et forskningsbasert innovasjonsprosjekt mellom Læringsliv AS, Sbanken ASA, NORD Universitet og SINTEF med støtte av Norges Forskningsråd. Formålet med prosjektet er å utvikle et digitalt læringsverktøy som akselererer utvikling av...
I SET4BIO samles private og offentlige aktører i en felles innsats for å mobilisere ressurser og stimulere investeringer for utplassering av bioenergi og fornybare drivstoff i stor skala i Europa.
SICALC er en ny tjenestemodell for beregning av støy fra flytrafikk.
Vårt oppdrag i syn.ikia er å øke andelen bærekraftige nabolag med overskudd av fornybar energi i forskjellige kontekster, klima og markeder i Europa.
Technology for advanced positioning within the transport system
TECNOCRACI is a researcher project incorporating a PhD candidate at NTNU, managed by SINTEF Digital, and sponsored by the Research Council of Norway.
Prosjektet skal utvikle og implementere en verktøykasse for klimatilpasning av boligbygninger.
VIRTUAL-FCS prosjektet skal gjøre det lettere, billigere og raskere å designe hybride brenselcelle- og batterisystemer for 0-utslipp innen transportsektoren.
Formålet med prosjektet er å evaluere potensiale og nytteverdi av en applikasjon for fjernstyring og synkron avspilling av VR-opplevelser.
Hovedmålene for μBIOSEP-prosjektet er introduksjonen av mikromaskinerte ESI-grensesnitt og miniatyriserte enheter som muliggjør automatiserte analyser av prøver på integrert LC-separasjonskolonner på en og samme brikke.
Avanserte bølge- og vindbelastningsmodeller for flytende vindturbiner.
Prosjektets mål er å forbedre meteorologisk informasjon, både observasjoner og simuleringer, for luftfartsforvaltningsverktøy som kan støtte forbedret tidsbasert og væravhengig separeringer for avganger og ankomster ved flyplasser. Dette kan da...