iClimaBuilt - Åpent innovationsmiljø for nye bygningsmaterialer og -komponenter
I iClimaBuilt-prosjektet samarbeider forskningsinstitutter og bedrifter for å lage avanserte og miljøvennlige vegger og vinduer med nye eller forbedrede egenskaper.
I iClimaBuilt-prosjektet samarbeider forskningsinstitutter og bedrifter for å lage avanserte og miljøvennlige vegger og vinduer med nye eller forbedrede egenskaper.
Produksjonen av solcellemoduler genererer betydelige ressursstrømmer, og mye av dette blir i dag til avfall, blant annet silisiumspon, grafitt og silisiumdioksyd fra ingotproduksjon.
PLASTICENE skal bygge ny kunnskap og henvende seg til viktige prosesser for økt sirkularitet av plast og effektiv plastavfallshåndtering. Dette er i samsvar med målet om å støtte en forbedret utnyttelse av plastmateriale, og å beskytte miljøet fra...
Bilprodusenter bruker i stadig større grad lettvekts aluminiumstrukturer for å redusere miljøpåvirkning i en bils levetid (drivstoff-/strømforbuk) samt muliggjøre vekt av for tunge batterier i elektriske biler.
CO2-utslippene fra forbrenning av foredlet avfallsbrensel i EU er anslått til ca 18 millioner tonn per år (ERFO - European Recovered Fuel Organisation, 2015). Videre antas markedet for slike brensler å kunne øke og medføre CO2-utslipp på mer enn...
Prosjektet skal utvikle et digitalt rammeverk for temperaturregulering i ekstrudering av aluminium. Dette vil innbefatte modellering av prosess og digitale tvillinger som vekselvirker med temperatursensorer for å optimalisere prosessen
Is-dannelse og opphopning av is gir alvorlige, og av og til katastrofale sikkerhetsproblemer i industrielle applikasjoner der komposittkomponenter har blitt vanlig å bruke. Dette kan være vindturbinblader, fly og UAV (unmanned aerial vehicle), men...
AluBridge-prosjektet skal kartlegge relevante designløsninger for bruk av aluminium i broer. Ulike løsninger skal testes med tanke på gjennomførbarhet, kapasitet, stabilitet og kost-effektivitet.
I forbindelse med at regjeringen planlegger å legge fram en nasjonal strategi om sirkulær økonomi i 2020, har SINTEF sett nærmere på verdiskapings- og sysselsettingspotensialer ved sirkulærøkonomiske tiltak i ulike sektorer og regioner i Norge...
Det overordnede målet i UPTURN-prosjektet er utvikling av et multiparametrisk instrumentasjonsutstyr som første gang tar i bruk kombinasjonen av mikrofluidiske elektrokjemiske celler og avanserte mikroelektroder.
FurnAl-prosjektet skal utvikle numeriske modeller og teknologi for overvåkning av smelteovner i aluminiumsstøperi. Dette inkluderer detaljerte modeller for smelteovnsprosessen og utvikling av digitale tvillinger, koblet opp mot online overvåkning av...
REALISE vil utvikle strategier for karbonfangst, bruk og lagring (CCUS) for industrielle klynger med fokus på raffineri og demonstrere i pilotskala en absorpsjonsteknologi basert på en ny generasjon solvent for kostnadseffektiv og bærekraftig CO...
Målet for LORCENIS-NOR-prosjektet er å få norske aktører i markedet til å ta i bruk forbedret betong med forlenget levetid. Gjennom avansert betongteknologi har vi utviklet fremtidens tilsetningsstoffer som gir betongkonstruksjoner med økt...
OntoTrans er et EU-prosjekt som legger til rette for å svare på industriens produksjonsutfordringer mer effektivt ved å få tilgang til relevant informasjon og bruke materialmodellering mer effektivt. Spesielt er det et behov for å styrke bruken av...
GO2DEVICE-prosjektet har som mål å bidra til utviklingen av nye komponenter for bruk innenfor kraftelektronikk. Kraftelektronikk spiller en avgjørende rolle for omforming, distribusjon og lagring av energi, og er helt nødvendig for at fornybare...
LowEx fokuserer på produksjon av varmevekslermaterialer til bil med lavt karbonavtrykk. Målet er å redusere karbonavtrykket med minst 1 tonn per tonn aluminium produsert.
Formålet for SFI-initiativet SWIPA er å framme en vitenskapelig forståelse av ytelsen av permanente brønnbarrierer og legge til rette for bedre metoder for å etablere slike barrierer. Krav til god brønnintegritet over lang tid vil ha konsekvenser...
For å oppdage skader på et tidligere tidspunkt enn det tradisjonelle metoder kan, skal AEMON-prosjektet utvikle en ny type tilstandsovervåkning av kritiske, roterende komponenter på skip og i vindturbiner ved å bruke såkalt Akustisk Emisjon (AE...
Formålet med prosjektet har vært å identifisere ulike former for korrosjon på fiskefartøy, kartlegge årsakene og foreslå tiltak for å unngå/redusere korrosjon både på nybygg og gjennom utbedringer og periodisk vedlikehold på eksisterende fartøy.
På havbunnen i Norge har vi et 8800km langt nettverk av rørledninger for transport av olje og gass. Om dette også kunne brukes til transport av hydrogengass, vil det være et svært viktig bidrag til utviklingen av fornybarsamfunnet. Hydrogen er det...
Hovedmålet med prosjektet er å studere helserisiko blant brannkonstabler, og utfordringen med eksponering for varme og kreftfremkallende forbindelser, og hvordan denne kunnskapen kan brukes til å etablere forebyggende tiltak.