
eWave
Efficient HV-electric modular battery and distribution systems for sustainable WAterborne VEssels
Efficient HV-electric modular battery and distribution systems for sustainable WAterborne VEssels
Målet med LiTIA-prosjektet er å utvikle ny kunnskap om litiumtransport og grenseflate-reaksjoner i avanserte batterimaterialer, som våre industripartnere CENATE og Vianode har identifisert som viktige kunnskapshull.
Ultradry-prosjektet har som mål å gjøre dagens produksjon av Li-ion batterier mer bærekraftig ved å utvikle kompetanse på tørrprosessering av batterielekrodene, en ny og energieffektiv prosess som unngår bruk av farlige løsemidler, og ved å redusere...
SIBERIA har til hensikt å utvikle helt fluorfrie Na-ion- som alternativ batteriteknologi for stasjonær lagring.
Prosjektet PERTINENCE er dedikert til å overføre kunnskap og resultater innenfor fysikkbasert kunstig intelligens (KI), som kombinerer tradisjonelle fysikkbaserte modelleringsmetoder med KI-tilnærminger, fra pågående forskning innen sivile...
3S Battery-prosjektet har som mål å utvikle skreddersydde separatorer for å forbedre levetiden og realisere potensialet til litium-svovel-batterier.
Fysikk- og databasert batteristyring ved bruk av digitale tvillinger med flere domener (BATMAX) tar sikte på å bane vei for avanserte neste-generasjons tilpasningsdyktige batteristyringssystemer
Norges innenlands skipsfart skal redusere sine klimautslipp med minst 50 prosent innen 2030. Dette er et krevende arbeid, hvor næringen må finne og implementere nye teknologiske løsninger på kort tid. SINTEF vil bidra med sin kompetanse i dette...
- Redoks-mediert hybrid sink-luft flytbatterier for mer motstandsdyktige integrerte kraftsystemer.
Å finne nye måter å utnytte metall-luft flytbatterier på, kan låse opp "Den hellige gral" innen energilagring. Nye strategier for reduksjon av oksider til metall under ladeoperasjoner og et nytt flytbatteridesign er nødvendige for å gjøre...
Med dagens energisituasjon og høye strømpriser samt økende behov for fornybare energikilder som vind og sol, er det en økende etterspørsel og interesse for energilagringsløsninger.
IntelLiGent vil danne grunnlaget for sikre og bærekraftige europeiske Li-ione-batterier med økt levetid og energitetthet (≥ 350 Wh/kg) basert på kobolt-frie høyspent spinellkatoder og høykapasitets komposittanoder av silisium-grafitt.
Målet med LASIBAT-prosjektet er å utvikle en ny produksjonsprosess for de keramiske katode- og elektrolyttlagene til fremtidige faststoffbatterier.
Norsk industri har alle muligheter til å ta internasjonale posisjoner og bli konkurransedyktige på produksjon i det grønne skiftet ved å ta i bruk teknologi. BatNet skaper infrastruktur og kompetanse som bidrar til økt implementering av digitale...
REVEAL prosjektet skal utvikle en ny teknisk løsning for lagring av store mengder energi, med en energilagringstetthet på over 15 MWh/m3. Dette vil bidra til lavkostnad produksjon av varme og elektrisitet om vinteren.
SUMBAT vil være det første steget til å skape den mest bærekraftige batteriverdikjeden i verden, etablert i Norge
Li-ionebatterie (LIB) er en viktig komponent i energisystemet, både som energilagring for transport og i stasjonær energilagring. Dette bidrar til at vi kan gjennomføre det grønne skiftet og bevege oss mot et mer bærekraftig samfunn.
Territorielle og regionale demonstrasjoner av systemiske løsninger av sentrale verdikjeder og deres replikasjoner for å implementere sirkulær økonomi
Energilagring er avgjørende for energiomstillingen, men ingen enkeltstående lagringsteknologi som finnes i dag kan møte denne utfordringen på egen hånd.
I et voksende marked for elbiler og med den økende betydningen av fornybare energikilder, så krever det neste generasjons høyeffektive batterier. Li-ion-batterier, som dominerer det nåværende markedet, har begrenset kapasitet på grunn av at grafitt...
Optimalisert drift av maritime batterisystemer basert på 6 års operasjonelle data fra to kommersielle batterihybride fartøy.