
Indikatorer for universell utforming
Universal design for kollektivtrafikk på vei. Et prosjekt utført av SINTEF Transportforskning på oppdrag fra Statens vegvesen.
Universal design for kollektivtrafikk på vei. Et prosjekt utført av SINTEF Transportforskning på oppdrag fra Statens vegvesen.
Prosjektet utvikler optimeringsmodeller og verktøy for mer effektiv utnyttelse av eksisterende jernbaneinfrastruktur. Et system med avgifter og tilskudd som differensieres etter tid og strekning kan benyttes til å styre trafikkflyten og utjevne...
Prosjektet skal fremskaffe ny kompetanse og utvikle metoder for å optimalisere håndtering av fisk ombord mht miljøbelastninger og råstoffkvalitet.
SINTEF har med finansiering av NHOs arbeidsmiljøfond gjennomført en spørreundersøkelse blant et utvalg av NHOs medlemsbedrifter. Hensikten har vært å kartlegge kostnader og økonomiske konsekvenser bedriftene opplever ved sykefravær.
Kunnskapsdepartementet har engasjert SINTEF til å kartlegge oppfatninger av studiekvalitet i lærerutdanningene. Kartleggingen er ett av flere prosjekter som skal finne gode indikatorer på om GNIST-partnerskapet og GLØD-prosjektet i utdanningssektoren...
Prosjektet sin hovedmålsetning har vært å få en forståelse av hvordan ikke-sirkulære borehull påvirker egenskapene til en brønn. De prioriterte tema for undersøkelser har vært friksjonsforhold og hydrauliske egenskaper som hullrensing. I tillegg har...
I mange år er det blitt påpekt av brukere, pårørende, helsepersonell og helseadministratorer at behandling bør koordineres bedre for brukere med behov for flere tjenester. Det er risiko for brudd i overgang mellom ulike tjenester, avdelinger og...
Stabile driftsforhold for biomasse forbrenningsanlegg
En av utfordringene innen oljeproduksjon på norsk sokkel er den stadig økende mengden vann i oljen. Ofte ligger innholdet opp imot 30 %, mens raffineriene kun gir full pris for oljen når vanninnholdet er under 0,5 %.
Prosjektet skal ut fra et helse- og funksjonshinderperspektiv fokusere på idretts- og fritidsaktiviteter for eliteutøvere og mosjonister. Målet er å skape flere muligheter for personer med funksjons-nedsettinger slik at flere søker en mer aktiv...
Hovedformålet med CO2-feltlabprosjektet er å øke sikkerheten ved CO2-lagring ved å skaffe tilveie kunnskap om hvordan man best mulig kan overvåke bevegelsen av CO2 i geologiske formasjoner. Dette vil gjøre oss i stand til å oppdage mulige lekkasjer...
Rapporten undersøker i hvilken grad meklingsordningen (mekling etter ekteskapslov og barnelov) bidrar til at foreldre kommer fram til en avtale om foreldreansvar, barnets bosted og samvær etter samlivsbrudd.
Senteret jobber med forskning for teknisk og miljøriktig utvikling av vannkraft, vindkraft, overføringslinjer og gjennomføring av miljø- og energipolitikk.
Hovedmålet med prosjektet HYPRO er å utvikle et hybrid produksjonssystem ved å integrere additiv produksjon og konvensjonelle produksjonsteknologier som fresing og sliping. Målet er å oppnå konkurransedyktig produksjon av høyverdige verktøy og (deler...
Hvordan kan vi redusere natriuminnholdet i mat uten å påvirke smak, tekstur og/eller holdbarhet? Hva er salterstattere og hvilke egenskaper har salterstattere? Hvordan kan vi måle natrium i mat?
Tilrettelegge for universell og rettferdig tilgang til helsetjenester for sårbare grupper i fattige områder i Afrika.
Det globale markedet etterspør lettvektsmaterialer for å gjøre kjøretøy lettere og mer miljøvennlig. Etter det økende fokuset på klimaendringer og viktigheten av bærekraftige løsninger stilles det nye krav til industrien. Alle produktene må i seg...
Målet er effektive LNG-prosesser med dertil lave CO2-utslipp. Prosjektet fokuserer på optimaliserte prosesser og varmevekslere samt inngående forståelse av den fysiske oppførselen til fluidene inne i utstyret.
Målsettingen for dette prosjektet har vært å bygge kompetanse og kunnskap om sårbarheter i et kraftsystem i endring, spesielt på grunn av nye krav og endrede driftsbetingelser, og slik bidra til å sikre et riktig nivå på forsyningssikkerheten.
I sitt tograders-scenario (2DS) ser det internasjonale energibyrået (IEA) for seg at fangst og lagring av CO2 (CCS) i 2050 skal bidra til å redusere de globale CO2-utslippene med om lag 7 milliarder tonn per år. For å få dette til, må det bygges...
Prosjektet skal: Utvikle og demonstrere dynamiske beslutningsstøtte-systemer for væravhengige, krevende kystnære maritime operasjoner.