SUPEERA
SUPEERA-prosjektet støtter implementeringen av SET-planen.
SUPEERA-prosjektet støtter implementeringen av SET-planen.
Utfordringer knyttet til elektrifisering av maritim transport blir nå kartlagt i et prosjekt hos SINTEF sammen med havner, nettselskap, energiselskap og rederier. Målet er å redusere utslipp ved å gjøre etablering og bruk av landstrøm- og...
GO2DEVICE-prosjektet har som mål å bidra til utviklingen av nye komponenter for bruk innenfor kraftelektronikk. Kraftelektronikk spiller en avgjørende rolle for omforming, distribusjon og lagring av energi, og er helt nødvendig for at fornybare...
Prosjektet skal utnytte fremskritt innen datadrevne metoder og økende tilgang på strømmende data for å predikere pris og volum i regulerkraftmarkedet.
Prosjekt for overvåkning av stabiliteten i kraftsystemet.
Monitorering og kontroll av dynamisk stabilitet i det Nordiske kraftsystemet, og koordinert automatisk respons på Nordisk TSO nivå.
Vannkraften er ryggraden i Norges kraftsystem. Den er fornybar og veletablert og står for størstedelen av norsk kraftproduksjon.
Hvis en buss lader 10-30 sekunder ekstra per lading med 500 kW, får disse bussene 30% mer kjørelengde per dag, og operatørene trenger ikke ekstra busser. Slik kan ladesystemene fra dette prosjektet gjøre batteribussedrift billigere for oss alle.
Vårt oppdrag i syn.ikia er å øke andelen bærekraftige nabolag med overskudd av fornybar energi i forskjellige kontekster, klima og markeder i Europa.
VIRTUAL-FCS prosjektet skal gjøre det lettere, billigere og raskere å designe hybride brenselcelle- og batterisystemer for 0-utslipp innen transportsektoren.
Lavspenningsnettet i Norge er mange steder så svakt at sikker utkobling ved kortslutninger i nettet eller i kundens installasjoner ikke kan garanteres.
Photovoltaic (PV) solenergi er en raskt ekspanderende industri i noen land, for eksempel India.
Advanced methodology and tools taking advantage of storage and FLEXibility in transmission and distribution grid PLANning.
Mål for prosjektet: å utnytte det fulle potensialet i en digital stasjon for å øke forsyningssikkerhet, sikkerhet, observerbarhet og redusere kostnader i et energisystem i endring.
Det elektriske energisystemet står overfor store endringer i fremtiden som følge av nye forbruksmønstre og en storskala innføring av fornybare energikilder.
FuChar-prosjektet har som mål å minimere investerings- og driftskostnader knyttet til nettintegrasjon av elektrisk transport, med et hovedfokus på høyeffektslading.
Det overordnede målet med ENERLYTE er å generere kunnskap om væske-, polymer- og kompositt-baserte elektrolytter egnet for Li-ion-batterier med høy spenning.
NTRANS forsker på energisystemets rolle i omstillingen til nullutslippssamfunnet.
Lavutslippssenteret skal utvikle nye teknologier og konsepter for offshore energisystemer, energieffektivisering og integrasjon av fornybar kraftproduksjonsteknologi for implementering på Norsk Kontinental Sokkel (NKS).
I prosjektet "Magnificent" setter vi oss som mål å produsere en ny klasse "myke" magnetiske materialer. Dette er materialer som blant annet brukes i elektriske motorer (for eksempel i elbiler) og elektromagnetiske generatorer (for eksempel i...
PANTERA (PAN European Technology Energy Research Approach) er et EU H2020-prosjekt som tar sikte på å etablere et Europeisk forum, som skal omfatte representanter av forskning og innovasjon som er aktive innen Smart Grids, energilagring og lokale...