Til hovedinnhold
Norsk English

Nøkkelteknologier for sikker og effektiv bruk av nye elkjøretøy i Kina og Norge

Hvis en buss lader 10-30 sekunder ekstra per lading med 500 kW, får disse bussene 30% mer kjørelengde per dag, og operatørene trenger ikke ekstra busser. Slik kan ladesystemene fra dette prosjektet gjøre batteribussedrift billigere for oss alle.

Kontaktperson

Batterielektriske kjøretøyer er ekstremt energieffektive og nyttiggjør over 90% av den tilførte elektriske energien. Å nå lokal og global miljøvennlig offentlig transport realiseres derfor ofte ved hjelp av batteri-elektriske busser. Norge og Kina er leder an internasjonalt i dette, og bilateralt samarbeid er derfor naturlig.

Resultat:

Batterielektriske busser må ofte tas ut av drift for ekstra lading, og mange bussoperatørselskaper kjøper derfor flere busser enn de teoretisk sett behøver. Dette representerer en ekstra kostnad for operatørene, og i sin tur for passasjerene.

Lading underveis på dagtid, kjent som «opportunity charging», foregår i dag typisk ved endestopp mellom ruter og vanligvis ved bruk av stasjonære pantografer (strømavtakere). De fleste har sett en pantograf som albueleddarmen som går opp til en strømkabel på et tog eller en trikk. Stasjonære pantografer er en arm som når ned fra et ladetårn til en buss som står i ro. En utfordring med slike ladetårn-pantografer er at de er plassert perifert (enden av bussruter) og krever 10-30 sekunder før ladingen er i gang.

Dette prosjektet fokuserer spesielt på induksjonsladning for busser og induksjonslading med høy effekt (mye strøm). På samme måte som man kan legge en mobiltelefon på en induksjonslader og la den lades umiddelbart (sammenlignet med fikling med kabler, stikkontakter osv.), kan man også lade busser ved hjelp av induktiv lading øyeblikkelig når de ankommer et busstopp. I så fall kan bussene være i lademodus før bussene er helt stoppet og til det punkt at de kjører videre.

Den foreløpig utviklede teknologien tillater bare moderat ladekraft, og dette prosjektet tar sikte på å utvikle åpne løsninger for høyeffekts induktiv lading for busser.

SINTEFs forskningsaktiviteter i prosjektet gjennomføres i samarbeid med KPN FuChar og FME CINELDI.

Prosjektet ledes av:

Odne Stokke Burheim, NTNU
Junjun Deng, Beijing Institute of Technology


Prosjektet er delt inn i tre arbeidspakker i Norge og fem arbeidspakker i Kina:

Norge:

  • WP1 – Monitoring, information exchange system, and charging infrastructure – Olav Bjarte Fosso, NTNU and Bendik Torsæter, SINTEF
  • WP2 – Wireless Charging System  Guiseppe Guidi and John Are Suul both SINTEF
  • WP3 – Battery modelling and measurements; Comparative investigation of NEVs policies Preben Vie and Jonsong Hua, both IFE

Kina:

  • WP1 – Battery Technology for EVs – Lei Zhang, BIT
  • WP2 – Terminal Device and Information Platform for EVs – Baoxuan An, BITNEI
  • WP3 – Wireless Charging TechnologyLantian Li, QIZNET
  • WP4- Electric Bus Demonstration, BYD Europ E.V.
  • WP5- Electric Passenger Cars Demonstration, Heng Wang, Chary New Energy Auto
  • WP6- Policy Investigation of NEVs industry, Liu Di, Beijing CATARC Science and Technology Center Co.

Dette er et Kompetansebyggende prosjekt for næringslivet delfinansert av Norges Forskningsråd.


Keytech-NeVe-Chino prosjektbeskrivelse på kinesiskproject 更多有关KeyTech-NeVe-ChiNo项目介绍请点击 (PDF)


 

Nøkkeltall

Prosjektvarighet

2020 - 2023