
FME ZeMe
FME ZeMe utvikler den nødvendige kunnskapen og teknologiene for at den norske metallurgiske industrien skal kunne oppnå klimanøytralitet innen 2050.
FME ZeMe utvikler den nødvendige kunnskapen og teknologiene for at den norske metallurgiske industrien skal kunne oppnå klimanøytralitet innen 2050.
Hver dag samles store mengder data inn fra kameraer, sensorer og produksjonssystemer i havbruksnæringen. Relevante data og riktig bruk kan gi Norge et fortrinn og styrke vår konkurranseevne internasjonalt.
Hovedmålet til RESPOND-SEA er å fremme kunnskap for å forbedre samhandling, samarbeid og koordinering mellom offentlige sektorer, administrative nivåer, og mellom statlige og ikke-statlige organisasjoner i ivaretakelsen av kritiske samfunnsfunksjoner...
Norsonic AS, SINTEF og NINA lanserer et nytt prosjekt som tar sikte på å forbedre evnen KI-systemer har til å forstå og gjenkjenne lyd.
Målet med TWinYards-prosjektet er å finne ut hvordan vi kan gjøre norske verft mer effektive ved å bruke digitale tvillinger og kunstig intelligens. Da kan verftene redusere kostnader og bidra til en bærekraftig satsing på havvind.
Prosjektet DigiBygg har som mål å oppnå rask og kostnadseffektiv produksjon av detaljerte digitale bygningsmodeller, som vil fremme bredere bruk av digitale prosesser i byggesektoren.
Målet med WAge-prosjektet er å utvikle, implementere og teste en arbeidsplass-basert tilnærming for kartlegging og evaluering av eksponering, fysiske og organisatoriske faktorer for arbeidstakere.
TappingMate er en robot for et av verdens farligste industrimiljøer: tappesonen der flytende metall på over 1600 °C strømmer fra store smelteovner. Roboten fra MOMEK skal bidra til å gjøre norske smelteverk tryggere og mer effektive.
Et faktabasert digitalt sensorsystem for arbeidsplasser med en nullvisjon for muskel- og skjelettlidelser på jobben.
Som følge av økt risiko for styrtregn og ekstremtørke årsaket av klimaendringene kombinert med utdatert ledningsnett og omfattende lekkasjer er det forventet en kraftig vekst i vann- og avløpsmarkedet i Europa i årene fremover for å håndtere store...
Ideen er å utvikle nye fôrsystemer i verdensklasse, gjennom systematisk oppbygging av produksjons- og utviklingskapabiliteter basert på Industri 5.0 sine prinsipper om bærekraft, robuste prosesser og menneskeorientering.
Målet med MAXSENSE er å lage et portabelt AI-basert modelleringssystem for å generere personaliserte menneske-/kropp-modeller (eller "avatarer"). Ved å kombinere disse nye modellene med sensorer på og rundt brukeren kan vi få ut høy-kvalitets data...
I prosjektet Undervisning i koronatiden (UniK), vil SINTEF samle inn gode eksempler på undervisningsopplegg som lærere i grunnskole og videregående skole har benyttet seg av i koronatiden, i perioder hvor undervisningen helt eller delvis har foregått...
Prosjektet skal bidra i videreutviklingen av et Virtual Reality-system (VR) for gjennomføring av virtuelle workshops som fremmer samarbeid, kreativitet og idéarbeid på arbeidsplasser.
Dagens etablerte praksiser for programvareutvikling og innovasjon domineres av to skoler: Kina og USA. Med sin tilgang til kapital og kompetanse, har de fått en dominerende posisjon innenfor storskala teknologiutvikling. Tre norske selskaper, Iterate...
Prosjektet COM-FLEX skal skape konkurransekraft og vekst for bedriftspartnerne gjennom økt organisatorisk fleksibilitet i vekslingen mellom nye, grønne vekstsegmenter og tradisjonelle produktområder. Nøkkelelementer i dette prosjektet er...
RAPID-prosjektet har som mål å redde liv ved å levere et varslingssystem som tidlig kan oppdage kritisk skade på transportsystemers infrastruktur, samtidig som det minimerer systemavbrudd og forsinkelser til kritiske forsyningskjeder.
MålBær bruker roboter og avanserte sensorer til å overvåke jordbær på busk. Dette vil gi økt kvalitet, volum og forutsigbarhet for bonden, og vil redusere matsvinn i verdikjeden.
SAMSPILL er et forskningsbasert innovasjonsprosjekt mellom Læringsliv AS, Sbanken ASA, NORD Universitet og SINTEF med støtte av Norges Forskningsråd. Formålet med prosjektet er å utvikle et digitalt læringsverktøy som akselererer utvikling av...
Formålet med prosjektet er å evaluere potensiale og nytteverdi av en applikasjon for fjernstyring og synkron avspilling av VR-opplevelser.
Målet med det flerårige prosjektet er å få kunnskap om bruk av Virtual Reality som verktøy for å hjelpe mennesker som strever psykisk og lever sosialt isolerte liv.