
EFFTROP – Effektiv tråloperasjon
Parametric optimization of twin-skeg hull shapes for propulsive efficiency.
Parametric optimization of twin-skeg hull shapes for propulsive efficiency.
Norsk havteknologisenter skal utvikle ny kunnskap og teknologi med havet som fellesnevner. Senteret skal bli det nasjonale kunnskapssenteret for havromsteknologi.
SUMBAT vil være det første steget til å skape den mest bærekraftige batteriverdikjeden i verden, etablert i Norge
Ambisjonen er å bygge ut et nettverk med terminaler som gjør det mulig å benytte grønn ammoniakk som drivstoff i skip. En overgang til ammoniakk har på verdensbasis et potensiale for å redusere utslipp fra sjøfartsnæringen med én milliard tonn CO2 pr...
ISTS skal arbeide for etablering av en standardisert, internasjonal IT-arkitektur for maritim transport som skal sikre interoperabilitet mellom skip og landbaserte aktører under økt digitalisering.
Norge har lenge vært verdensledende på maritim teknologi, men verden endrer seg raskt og store utfordringer truer landets posisjon.
Optimalisert drift av maritime batterisystemer basert på 6 års operasjonelle data fra to kommersielle batterihybride fartøy.
Som en effektiv transportmetode har sjøfart vært ryggraden i verdensøkonomien, og utgjør over 75% av den globale handelen per volum. Internasjonal skipsfart er derfor ansvarlig for 2% av de globale klimagassutslippene. For å oppnå målet i Paris...
- Ultraisolert lagersystem for global skipstransport av flytende hydrogen
MaritimeNH3 vil utvikle og dele kunnskap som skal legge til rette for realiseringen av en kostnadseffektiv verdikjede og sikker bruk av ammoniakk (NH3) som karbonfritt maritimt drivstoff.
Utvikling av innovative og integrerte kjøle- og oppvarmings-konsepter om bord i cruiseskip
Elektrifisering av transportsektoren kan oppnås med hydrogen- og/eller batteriteknologier. Modulariteten til disse komponentene muliggjør individuell tilpassing av kraftsystemet, nøye tilpasset hver brukers spesifikke krav. Optimal design...
ARTISAN har som mål å forbedre autonom skipsnavigasjon og dermed bidra til mer effektive og konkurransedyktige skipsoperasjoner samtidig som fartøyenes miljøpåvirkning reduseres.
Utfordringer knyttet til elektrifisering av maritim transport blir nå kartlagt i et prosjekt hos SINTEF sammen med havner, nettselskap, energiselskap og rederier. Målet er å redusere utslipp ved å gjøre etablering og bruk av landstrøm- og...
AUTOSHIP er et prosjekt som fokuserer på autonome skip og bruk av dem i transportsystemer på sjø og på Europas mange elver og kanaler, eller såkalte vannveier.
Innovasjonsprosjektet har bidratt til utviklingen en ny integrert maritim sensorplattform for deteksjon og klassifisering av sikkerhetskritiske objekter rundt et skip. Virkelige sensordata fra et kommersielt kystgående skip har vært brukt i...