
LH2 Pioneer
- Ultraisolert lagersystem for global skipstransport av flytende hydrogen
- Ultraisolert lagersystem for global skipstransport av flytende hydrogen
WINNER-prosjektet har som mål å utvikle en effektiv og holdbar teknologiplattform basert på elektrokjemiske protonledende keramiske (PCC) celler – designet for å låse opp en vei mot kommersielt levedyktig produksjon, ekstraksjon, rensing og...
Utvikling av innovative og integrerte kjøle- og oppvarmings-konsepter om bord i cruiseskip
CleanExport-prosjektet vil gi strategiske råd og investeringsstøtte for økt utnytting av Norges potensial for ren energieksport.
SINTEF er med i utviklingen av verdens første null-utslipp kystfiskefartøy.
Elektrifisering av transportsektoren kan oppnås med hydrogen- og/eller batteriteknologier. Modulariteten til disse komponentene muliggjør individuell tilpassing av kraftsystemet, nøye tilpasset hver brukers spesifikke krav. Optimal design...
HyPla-prosjektet skal bidra til å etablere en ny produksjonsprosess for utvinning av metall der elektrisitet og hydrogen erstatter karbon i reduksjon av metallmalm.
Prosjektet tar sikte på bedre forståelse av ladning, masse og varmetransport i en ny generasjon PEM brenselceller MEA for bilindustrien.
VIRTUAL-FCS prosjektet skal gjøre det lettere, billigere og raskere å designe hybride brenselcelle- og batterisystemer for 0-utslipp innen transportsektoren.
På havbunnen i Norge har vi et 8800km langt nettverk av rørledninger for transport av olje og gass. Om dette også kunne brukes til transport av hydrogengass, vil det være et svært viktig bidrag til utviklingen av fornybarsamfunnet. Hydrogen er det...
Advanced methodology and tools taking advantage of storage and FLEXibility in transmission and distribution grid PLANning.
REFHYNE-prosjektet skal installere og teste verdens største hydrogen elektrolyseanlegg ved Shell Energy and Chemicals Park Rheinland i Wesseling, Tyskland.
CO2-fangst, -transport og -lagring (CCS) er den eneste teknologien som kan redusere CO2 -utslipp fra fossile drivstoff i betydelig grad og er en essensiell del av praktisk talt alle IPCC-scenarier der den globale oppvarmingen er under 2 °C.
Biomasse- og avfallsforbrenningsanlegg i Norge må tilpasse seg strengere utslippskrav og/eller lavere profittmarginer, og EU har implementert en ytterligere reduksjon i tillatte utslipp fra medium skala forbrenningsanlegg.
MoZEES, et forskningssenter for miljøvennlig energi (FME), bidrar til utvikling av nye batteri- og hydrogenmaterialer, -komponenter og -systemer for applikasjoner innen transportsektoren (vei, bane og sjø).
Ny forbrenningsteknologi er nødvendig for å forbedre effektiviteten av CO2-fangst fra naturgass
ECRIA prosjektet "AMBITION" har som mål å utvikle et langsiktig felles "European Community Research and Innovation Agenda" for en integrering av biodrivstoffproduksjon med periodisk tilgjengelig elektrisk overskuddskraft. AMBITION fører åtte partnere...
Prosjektet vil følge nye veier mot å forbedre de katalystiske egenskapene til materialer i keramiske brenselceller, elektrolysører og gasseparasjonsmembraner gjennom design av materialer med nanostrukturerte overflater og tynne filmer samt nye...
Produksjon av flytende hydrogen basert på overskudds vind- og vannkraftressurser og fossile kilder i Norge
GATEWAY er et Horisont 2020 prosjekt for å aksellerere igangsetting av CO2-fangst, -transport og -lagring i Europa.
I Predict-RPT har vi arbeidet mot en bedre forståelse av fenomenet rask faseovergang (engelsk: rapid phase transition, RPT). RPT er en risikofaktor med økende aktualitet ettersom transport og bruk av flytendegjort naturgass (engelsk: liquefied...