
HELIS - Høyenergi Litium Svovel Batteri
HELiS prosjektet er et samarbeid mellom Graphene Batteries AS og SINTEF, med mål om å utvikle og demonstrere et industrielt skalerbart litium svovel batteri med høy kapasitet og lang levetid.
HELiS prosjektet er et samarbeid mellom Graphene Batteries AS og SINTEF, med mål om å utvikle og demonstrere et industrielt skalerbart litium svovel batteri med høy kapasitet og lang levetid.
Det overordnede målet med ENERLYTE er å generere kunnskap om væske-, polymer- og kompositt-baserte elektrolytter egnet for Li-ion-batterier med høy spenning.
I prosjektet "Magnificent" setter vi oss som mål å produsere en ny klasse "myke" magnetiske materialer. Dette er materialer som blant annet brukes i elektriske motorer (for eksempel i elbiler) og elektromagnetiske generatorer (for eksempel i...
Bærekraftig gårder med redusert utslipp fra kveg - økonomisk fordelaktig for bonden (Zero Emission Cowshed): Åtte prosent av Norges menneskeskapte klimagassutslipp kommer fra landbruket. Den største kilden til disse utslippene er metan fra...
I forskerprosjektet OxiBat ønsker vi å designe, utvikle og teste nye oksidbaserte all solid state batterier (ASSB) med lang levetid og lav degradering, som bidrar til at mer brannsikre og miljøvennlige batterier kan realiseres.
Solcellebransjen har i to tiår vært dominert av to silisiumbaserte teknologier; (i) multikrystallinske solceller med lav produksjonskost, og (ii) monokrystallinske solceller med høyere solvirkningsgrad, men også høyere produksjonskost. Redusert...
Prosjektets mål er å utvikle en metode for å produsere krystaller med redusert oksygennivå. Dette ønsker vi å oppnå ved å bruke teknikker for akselerasjon og retardasjon av væskestrømmen i digelen.
Til tross for en dreiing i markedet for Si-baserte solceller mot monokrystallinske celler har høyeffektive solceller basert på multikrystallinsk silisium fortsatt et høyt potensialet for å redusere kostnaden til fotovoltaisk energiproduksjon...
PVadapt -prosjektet skal utvikle nye solcelle-system som er rimeligere å lage, montere og bruke
I HiCath-prosjektet utvikles høyenergikatoder for Li-ion-batterier (høyspenning og høy kapasitet). Vår strategi er å utvikle nikkel-rike lagdelte oksider med beskyttende og funksjonelt overflatebelegg, som motvirker materialdegradering og dermed...
I SEAMAG-prosjektet utvikler vi en miljøvennlig magnesium/luftbatteri-prototype som bruker sjøvann som elektrolytt for bruk i maritime applikasjoner under vann.
Prosjektets mål er å utvikle nye, entropisk stabiliserte kovalente termoelektriske materialer av betydning for globalt energiforbruk.
SUPER PV har som mål er å redusere kostnadene for PV-systemer ved å kombinere teknologiske innovasjoner og datahåndteringsmetoder langs hele PV-verdikjeden.
Transportsektoren domineres av fossile drivstoffer og alternative drivstoffer representerer bare 5% av forbruket i EU. Innen 2020 har EU som mål å oppnå 10% fornybar energi i transportsektoren. For å oppnå dette målet trengs det nye avanserte...
REFHYNE-prosjektet skal installere og teste verdens største hydrogen elektrolyseanlegg ved Shell Energy and Chemicals Park Rheinland i Wesseling, Tyskland.
Hovedmålet med SUPROX er å utvikle materialer for brenselceller basert på protonledning i vannlag i porøse oksider som kan brukes ved 80 °C som et alternativt lav-kostnads cellekonsept uten bruk av polymer eller platina.
Dette prosjektet har som mål å finne nye materialer som kan brukes for konvertering mellom ulike energiformer under strukturelle fasetransformasjoner. Dette kan potensielt brukes til å høste varme ved lav temperatur med meget høy virkningsgrad.
Frekvensreguleringsmekanismene i tradisjonelle kraftsystemer er basert på de elektromekaniske karakteristikkene og den roterende svingmassen til synkronmaskinene i konvensjonelle kraftstasjoner.
PlastiCircle tar sikte på å utvikle og gjennomføre en helhetlig prosess for å øke resirkuleringsgraden av emballasjeavfall i Europa. Dette vil gjøre det mulig å gjenvinne plastavfall i samme verdikjede og skape sirkulær økonomi. Denne prosessen er...
4REFINERY vil utvikle og demonstrere produksjonen av neste generasjons biodrivstoff fra primære liquefaction ruter som er mer effektive integrert med oppgraderte nedstrøms (hydro) raffineringsprosesser for å oppnå et samlet karbonutbytte på...
Visjonen til prosjektet BRISK II er å etablere et ekspertisenter innen 2. og 3. generasjons biodrivstoff gjennom å forene ledende europeiske forskningsinstitutter og deres infrastrukturer.