
FR-EVUE
FR-EVUE - Validating FReight Electric Vehicles in Urban Europe. Flere byer har som mål å redusere utslippene fra transporten i bykjernen. Dette prosjektet går ut på å ta i bruk elektriske nullutslipp biler for varelevering i bykjernen.
FR-EVUE - Validating FReight Electric Vehicles in Urban Europe. Flere byer har som mål å redusere utslippene fra transporten i bykjernen. Dette prosjektet går ut på å ta i bruk elektriske nullutslipp biler for varelevering i bykjernen.
Prosjektet LogistEC har som mål å utvikle ny og bedre teknologi for produksjon og distrubisjon av biomasse.
Målet med MineHealth var å utvikle ny kunnskap om helse og arbeid i gruveindustrien. Kunnskapen benyttes for å utvikle forebyggende tiltak for arbeid i gruveindustrien innenfor Barentsregionen.
Hensikten med prosjektet er å utvikle et optimeringsbasert beslutningsstøtteverktøy til bruk i operativ togledelse som gjør togledelsen bedre i stand til å koordinere fremføringen av en portefølje med tog på (nær) optimal måte. Bruk av...
Prosjektet Grønn bydistribusjon i Oslo omhandler utvikling av miljøvennlige og effektive løsninger for varedistribusjon i by gjennom bedre organisering, nye tjenester og anvendelse av teknologi.
Optimal innfasing, utfasing og vedlikehold av jernbaneinfrastruktur Jernbaneinfrastruktur har svært lang levetid og en tilsvarende høy kostnad. Denne type investeringer innebærer at en velger å binde opp samfunnets begrensede ressurser i langsiktige...
Kongsberg Maritime har, på vegne av PDS forum, fått tildelt støtte fra Norges forskningsråd til å gjennomføre et innovasjonsprosjekt med navn ”Verktøy og retningslinjer for helhetlig barrierestyring og reduksjon av storulykkesrisiko i petroleums...
Den overordnede ideen med NonStop er å etablere, demonstrere og evaluere et system for automatisk utvelgelse av tunge kjøretøy for kontroll.
Integrerte Operasjoner (IO) involverar integrering av menneske, organisasjon, arbeidsprosessar og teknologi, med det for auge å ta betre avgjerder. Fleire miljøer i SINTEF deltek i IO senteret ved NTNU. Her vert det gjort forsking og utvikling på...
INTREPEDs hovedmål er å identifisere markedsdesign som gjør det mulig å utnytte fleksibiliteten i det norske kraftsystemet, for å møte balanseringsbehov fra fornybar kraft i Norge og resten av Nord-Europa.
CenSES er et nasjonalt forskningssenter for miljøvennlig energi (FME Samfunn). Senteret skal bidra til et bedre kunnskapsgrunnlag for å fremme et mer miljøvennlig energisystem. Hovedmålet er å styrke forståelsen av de økonomiske, politiske, sosiale...
Dette prosjektet har som mål å halvere energi levert til nye sykehusbygg. Det er et fireårig, brukerstyrt innovasjonsprosjekt støttet av Norges forskningsråd.
Bygninger med null klimagassutslipp
ColdWear: Tekstiler, sensorer og klær for økt sikkerhet, ytelse og komfort ved arbeid i nordområdene.
SINTEF has developed a method for quantifying the reliability/availability of safety instrumented systems (SIS), called the PDS method. The method is widely used in the petroleum industry, but is also applicable to other business sectors.
Hovedmålsettingen til Green Activity Zones (GAZ) er å utvikle og evaluere et system for planlegging og gjennomføring av mer energieffektiv og miljøvennlig godstransport med bil i grønne soner (lavutslippssoner).
EnRiMa utvikler et optimeringsbasert beslutningsstøtteverktøy som samkjører investerings- og driftsbeslutninger for energieffisiente offentlige bygninger. Innkjøpere og driftere kan avveie mellom ulike målsettinger og krav som minimering av...
Tidlig oppdagelse, overvåking og integrert styring av risiko som oppstår relatert til ny teknologi. Prosjektet tar for seg håndtering av nye typer industrirelatert risiko, for eksempel knyttet til nanoteknologi. Målet har vært å komme frem til en...
Fiske er blant de farligste av alle yrker. EU-prosjektet Safe@Sea vil utvikle neste generasjon avansert personlig verneutstyr for fiskere gjennom avanserte materialer og integrasjon av sensorer for varsling og lokalisering ved fall over bord. Dette...
Hovedintensjonen med PRINT er å gjøre næringstransport i byområder mer effektiv og miljøvennlig ved å utvikle kunnskap, konsepter og systemer for aktiv prioritering av denne transporten.
Hovedmålet med GOFER er å bidra til reduserte miljø- og klimautslipp, køproblemer, ulykker og operatørkostnader for godstransport i by gjennom å ta i bruk nye samarbeidsformer og teknologiske løsninger. Målet i GOFER er å etablere løsninger som...