
SFI Smart Maritime
SFI Smart Maritime ble åpnet i 2015. Senteret fokuserer på forbedret energieffektivitet og reduserte utslipp fra maritim sektor.
SFI Smart Maritime ble åpnet i 2015. Senteret fokuserer på forbedret energieffektivitet og reduserte utslipp fra maritim sektor.
Norge kan komme til å mangle 100.000 fagarbeidere i nær fremtid. Det er viktig at flere velger yrkesfag, men enda viktigere at de får riktig opplæring, både på videregående skole, i lærlingperioden og etter at de er ferdig utdannet og nyansatt i...
Hovedmålet for ZAS-prosjektet er å forbedre ytelsen og levetiden til sinkluftbatterier, samt å redusere kostnadene.
Vi har levert en løsning som skal analysere tilgjengelige redningsressurser for norsk ansvarsområde i Barentshavet og Polhavet. Vårt fokus var å kartlegge de GAP som eksisterer mellom faktiske behov for å overleve, og de krav som stilles til...
Etter hvert som petroleumsaktivitet og utvinning av andre ressurser øker i utstrekning i nordområdene, er det grunn til å forvente nye utfordringer for skipsfarten.
Additiv tilvirkning (også kjent som 3D-printing) har fått mye omtale de siste årene. Den overordnede idéen med AddForm-prosjektet er å redusere kostnader og "time-to-market" for sprøytestøping av plastprodukter i små serier. Dette skal oppnås gjennom...
I prosjektet AlChassis - Aluminium Profile Based Chassis Components - samarbeider Benteler Aluminium Systems Norway, SINTEF Materialer og kjemi og SINTEF Raufoss Manufacturing for å utvikle og framstille chassiskomponenter basert på...
Horisont 2020 prosjektet CEMCAP samler sementindustrien og forskningskompetanse innen CO2-håndtering.
Hovedmålet med dette prosjektet er å bli internasjonalt fremragende innen karakterisering av nanomedisiner brukt i behandling av mange ulike sykdommer som kreft, diabetes, betennelser og infeksjoner, og å tilby denne type karakterisering til alle...
Prosjektet SØM 4.0 vil sette nyutviklede automatiserte sømprosesser inn i en helhetlig industriell modell. Fremtidens sysal ligger ikke bare i Kina eller andre lavkostland, men vil kunne etableres og beholdes også i høytlønnsland som Norge. De...
SINTEF er en del av et stort EU konsortium, som undersøker integrert skipsdesign og operasjonelle forhold for å sikre trygg og miljøvennlig skipsfart.
AgustaWestland har gjennomført modelltester i skipsmodelltanken for å undersøke nødlandinger og påfølgende sjødyktighet for et helikopter. Det er svært få testfasiliteter som gjennomfører slike tester i verden i dag.
SINTEF har vært sterkt involvert i både pre-design og designfasen av Dudgeon vindturbinfelt like øst for England.
Hovedmålet med prosjektet er å optimalisere kvaliteten på silisium for produksjon av siloxane og silikoner. CorSiCa-prosjektet vil utvikle et numerisk verktøy kalt Sistruc som kan forutsi mikrostruktur og hvilke intermetalliske faser som dannes under...
Prosjektet har innhentet kunnskap om sykepleieres kompetanse, erfaringer og oppfatninger om rammebetingelsene for å drive med folkehelsearbeid.
75 prosent av fagarbeidere i petroleumssektoren mener de har kompetanse som er relevant for andre næringer, viser en ny undersøkelse gjennomført av SINTEF på oppdrag fra Tankesmien Agenda.
Klima 2050 utvikler kompetanse på høyt internasjonalt nivå innen reduksjon av samfunnsmessig risiko knyttet til klimaendringer.
Vi bidrar til at fedmepasienter er i bedre stand til å hjelpe seg selv ved bistand fra spesialisthelsetjenesten.
Prosjektet skal øke verdiskapning og utnyttelse av verpehøns etter eggproduksjon til mat, fôringredienser og gjødsel.
Matpakka er en tradisjon i Norge som strekker seg fra 1930-tallet. Brød, smelteost og spekepølse er vanlige bestanddeler i norske matpakker og brødmåltider, men de bidrar også med en vesentlig grad til inntaket av salt og fett. I prosjektet En...
Ordinær ultralydteknikk klarer ikke å gi gode bilder av blodstrømmen i små blodkar. Med mikrobobler injisert i blodstrømmen vil selv bittesmå blodårer kunne bli godt synlig i ultralydbildet. Dette kan blant annet gjøre det mulig å oppdage utvikling...