
OYO - Optimerte operasjoner ved hensettingsanlegg
OYO-prosjektet vil utvikle innovativ teknologi og optimeringsalgoritmer for ressurseffektiv bruk av jernbanens godsterminaler og hensettingsanlegg.
OYO-prosjektet vil utvikle innovativ teknologi og optimeringsalgoritmer for ressurseffektiv bruk av jernbanens godsterminaler og hensettingsanlegg.
Målet med prosjektet er å gi europeiske veimyndigheter bedre innsikt i hva som kreves for å etablere en pålitelig og sikker veidatainfrastruktur.
Autoport-prosjektet skal forbedre effektiviteten av små havner ved å bruke kunstig intelligens og operasjonsanalyse til å optimalisere lasthåndtering. Fokuset for prosjektet er å få til et modalt skift fra veitransport til sjø- og jernbane-basert...
EU-prosjektet MODI legger til rette for automatisert tungtransport uten sikkerhetssjåfører.
Hvordan etablere et intelligent veimiljø i Norden
Når samfunnet automatiseres og digitaliseres, er vi avhengig av mer nøyaktige posisjoneringstjenester – i sanntid.
Ved introduksjon av autonome skip i det Maritime Transport Systemet (MTS), er det av stor betydning å ivareta resiliens, sikkerhet og trygghet. Gjennom prosjektet har vi utviklet kunnskap som grunnlag for styring (lover og regler), ledelse og...
ISTS skal arbeide for etablering av en standardisert, internasjonal IT-arkitektur for maritim transport som skal sikre interoperabilitet mellom skip og landbaserte aktører under økt digitalisering.
GeoTracks skal pilotere og utvikle en prototyp på en løsning for veiprising som baserer seg på posisjonsdata fra mobilnettet.
Vi utvikler kunnskapsgrunnlag for en automatisert mobilitetstjeneste som er attraktiv, trygg, miljøvennlig og kostnadseffektiv.
Launched in 2020, the Aurora Urban Freight partnership brings together cutting-edge work from leading research institutions in the Northern latitudes. Our goals are to increase awareness of cultural influences in freight research and project...
ARTISAN har som mål å forbedre autonom skipsnavigasjon og dermed bidra til mer effektive og konkurransedyktige skipsoperasjoner samtidig som fartøyenes miljøpåvirkning reduseres.
Technology for advanced positioning within the transport system
Sintef er Fou-partner når AF-gruppen bygger E39 mellom Kristiansand og Mandal.
Tett biltrafikk i byene våre påvirker og utfordrer samfunnets effektivitet, sikkerhet og miljø. I GeoSUM skal geofencing og C-ITS (kooperative intelligente transportsystemer) tas i bruk for å utvikle nye virkemidler og tiltak for å møte disse...
Innovasjonsprosjektet har bidratt til utviklingen en ny integrert maritim sensorplattform for deteksjon og klassifisering av sikkerhetskritiske objekter rundt et skip. Virkelige sensordata fra et kommersielt kystgående skip har vært brukt i...
Prosjektet SmartFeeder skal gi kunnskap om hvordan automatiserte og sømløse tilbringertjenester kan bidra til en grønn omstilling hos trafikantene.