Slik får vi grønnere og smartere byer
Et nytt SINTEF-forum skal se på framtidas byutvikling. Myndigheter, eiendomsutviklere og konsulenter inviteres til å dele kunnskap.
Et nytt SINTEF-forum skal se på framtidas byutvikling. Myndigheter, eiendomsutviklere og konsulenter inviteres til å dele kunnskap.
SINTEF deltar på COP27 for å dele åpen forskning og kompetanse, blant annet om automatisert tungtransport.
Det er behov for å kunne kjøre tyngre malmtog på Ofotbanen. Derfor har SINTEF undersøkt om eksisterende jernbaneinfrastruktur har tilstrekkelig kapasitet for de økte lastene.
Flygeledere fra Norge og Italia testet denne uka norskutviklet programvare, som kan hjelpe dem å utnytte luftrommet bedre og redusere flyforsinkelser. – Banebrytende forskning, var en av reaksjonene.
Gjennom å etablere et nettverk i Bærum ønsker sentrale aktører å finne ut hvordan man kan skape større fleksibilitet for bedrifter og arbeidstakere, bedre balanse mellom arbeid og fritid, og ikke minst lavere transportbehov og reduserte klimautslipp.
Et nytt verktøy skal gjøre det enklere å bruke riktig mengde kjemikalier for å hindre is og snø på rullebanen.
Digital infrastruktur på og langs veien vil bli stadig viktigere for trafikksikkerhet, effektivitet og miljøhensyn. Her må vi tenke langsiktig. Oppgradering i ettertid er kostbart.
Vi hører stadig om tvistesaker rundt parkeringsplasser, særlig i boligkomplekser. Felles for tvistesakene er ofte at parkeringsplassene er for små og bilene for store.
En bil som ikke vet hvor den er, kan ikke kjøre selv. Dagens posisjoneringstjenester er ikke nøyaktige nok.
SINTEF er involvert i tre av de fem prosjektene Enova nå støtter for å etablere produksjon av hydrogen langs norskekysten for bruk som drivstoff i maritim sektor.
Spesialbygde droner utstyrt med sensorer og datakapasitet åpner for nye forskningsmetoder innenfor en rekke fagområder.
Avinor, Luftfartstilsynet, Norsk Industri og SINTEF går sammen om å etablere et grønt luftfartsprogram.
Det er på tide med et reelt forsknings- og innovasjonsløft.
Med dette sjøflyet skal du kunne lette fra Trondheimsfjorden eller Flesland flyplass og lande i Geirangerfjorden én time senere.
Oslo kommune og SINTEF signerte i dag en samarbeidsavtale om forskning og innovasjon. I tillegg til å løse samfunnsutfordringer er målet å løfte hovedstaden som en av Europas fremste regioner for forskning og næringsutvikling.
De lar båt og bane erstatte lastebiler. Nå vil de også levere utslippsfri energi til lands og til vanns. Havnene kan bli gull verdt for Norges grønne skifte.
– SINTEF engasjerer seg i alle partnerskapene innen mobilitet i forskningsprogrammet Horisont Europa, sier Roar Norvik, som leder konsernsatsing Mobilitet i SINTEF.
SINTEF skal bidra med kompetanse i fem prosjekter der industri- og næringsaktører skal pilotere nye mobilitetsløsninger.