
La veiene bli digitale alt når de bygges. Det blir dyrt å vente
Digital infrastruktur på og langs veien vil bli stadig viktigere for trafikksikkerhet, effektivitet og miljøhensyn. Her må vi tenke langsiktig. Oppgradering i ettertid er kostbart.
Digital infrastruktur på og langs veien vil bli stadig viktigere for trafikksikkerhet, effektivitet og miljøhensyn. Her må vi tenke langsiktig. Oppgradering i ettertid er kostbart.
Vi hører stadig om tvistesaker rundt parkeringsplasser, særlig i boligkomplekser. Felles for tvistesakene er ofte at parkeringsplassene er for små og bilene for store.
En bil som ikke vet hvor den er, kan ikke kjøre selv. Dagens posisjoneringstjenester er ikke nøyaktige nok.
SINTEF er involvert i tre av de fem prosjektene Enova nå støtter for å etablere produksjon av hydrogen langs norskekysten for bruk som drivstoff i maritim sektor.
Spesialbygde droner utstyrt med sensorer og datakapasitet åpner for nye forskningsmetoder innenfor en rekke fagområder.
Avinor, Luftfartstilsynet, Norsk Industri og SINTEF går sammen om å etablere et grønt luftfartsprogram.
Det er på tide med et reelt forsknings- og innovasjonsløft.
Med dette sjøflyet skal du kunne lette fra Trondheimsfjorden eller Flesland flyplass og lande i Geirangerfjorden én time senere.
Oslo kommune og SINTEF signerte i dag en samarbeidsavtale om forskning og innovasjon. I tillegg til å løse samfunnsutfordringer er målet å løfte hovedstaden som en av Europas fremste regioner for forskning og næringsutvikling.
De lar båt og bane erstatte lastebiler. Nå vil de også levere utslippsfri energi til lands og til vanns. Havnene kan bli gull verdt for Norges grønne skifte.
– SINTEF engasjerer seg i alle partnerskapene innen mobilitet i forskningsprogrammet Horisont Europa, sier Roar Norvik, som leder konsernsatsing Mobilitet i SINTEF.
SINTEF skal bidra med kompetanse i fem prosjekter der industri- og næringsaktører skal pilotere nye mobilitetsløsninger.
De mest avanserte bilene på veiene våre klarer i dag å styre seg selv i visse situasjoner, men fortsatt leveres de med ratt og bremsepedaler. Hvor langt unna er vi et trafikkbilde der biler kjører helt av seg selv?
SINTEF og NTNU etablerer to Gemini-sentre for mobilitet: et nasjonalt kompetansesenter for digitalisering og automatisering av veitransport og et senter for grønnere og mer bærekraftig luftfart.
SINTEF og Statens vegvesen skal teste ut teknologi for veiprising og søker 200 bilførere i Trondheim til å være med i et pilotprosjekt.
Fremtidens teknologi for energistyring kommer snart til en elbillader nær deg. Den vil minske behovet for dyr nettutbygging – og begrense ladeutgiftene dine.
SINTEF intensiverer innsatsen for utslippsfri flytrafikk, og ble denne uka medlem av to eksklusive, europeiske partnerskap med ambisiøse planer for grønn luftfart.
Butikker verden over sliter med forsinkelser av varer som skulle vært ute til kundene, men som i stedet står "fanget" i en logistikkfloke på havet. Det kan selvkjørende skip og mer automatiserte havner endre på i årene som kommer.