Til hovedinnhold
Norsk English

Vil endre flytrafikken med elektrisk flyvende båt

Om Elfly får det som de vil blir framtidas fly altså elektrisk, miljøvennlig, stillere og kan fly kortere, samt fra flere steder. Her i den 260 meter lange forskningstanken  slepes en modell av skroget i ulike vinkler for å finne optimal utforming. Foto: SINTEF
Om Elfly får det som de vil blir framtidas fly altså elektrisk, miljøvennlig, stillere og kan fly kortere, samt fra flere steder. Her i den 260 meter lange forskningstanken slepes en modell av skroget i ulike vinkler for å finne optimal utforming. Foto: SINTEF
Med dette sjøflyet skal du kunne lette fra Trondheimsfjorden eller Flesland flyplass og lande i Geirangerfjorden én time senere.

Et norsk selskap utvikler nå et lite elektrisk sjøfly som kan endre lokal passasjertrafikk i stor skala. Nå blir skrogets design testet hos slepetanken til SINTEF i Trondheim.

– Dette kommer til å bli en slags batteridrevet flyvende båt. Målet er at vi skal kunne tilby fleksibel mobilitet i Norge, ha null utslipp, betydelig mindre støyforurensning og utvikle nye bærekraftige forretningsmodeller, sier CEO i Elfly Eric Lithun.

Norges forskningsråd støtter sjøflysatsingen med 16 millioner kroner. Pengene skal brukes til å få en fullskala prototype på vingene i løpet av tre år.

Fly med futuristisk båtskrog

Det nye sjøflyet trenger naturlig nok en helt ny type utforming bestående av et båtskrog i bunnen. 

– Det er spesielt viktig å utvikle skroget slik at flyet kan lette ved hjelp av minst mulig kraft. Utfordringen blir å finne den ultimate kombinasjonen av aero- og hydrodynamikk, sier SINTEF-forsker Kourosh Koushan.

Dette er utfordrende blant annet fordi propellene oppe på vingene først dytter nesen på skroget ned i vannet, før flyet gradvis hever seg etter hvert som det får mer fart.

  • I videoen under kan du se når Elfly selv testet en av prototypene på vannet:

Tester skroget i slepetanken

Jobben med å utvikle skroget er i full gang. Forsøkene utføres i SINTEF sin skipsmodelltank i Trondheim. Her i den 260 meter lange tanken slepes en modell av skroget for å finne optimal utforming.

– Vi tester skroget ved å slepe det i ulike vinkler, og ser på hvordan dette påvirker motstanden i vannet. Dette vil gi oss data som vi kan benytte til en datasimulering av take off-fasen. Resultatene vil vi sammenligne for å foreslå forbedringer av skroget, forteller Koushan.

Elfly Gruppen er nå kommet til versjon fire av skroget.

– Det er en nitidg prosess og målingene skal resultere i nye utgaver av skroget, forteller Lithun.

Forskningen som skal gi data for utforming av det optimale skroget er et eget forskningsprosjekt støttet av Regionalt forskningsfond.

Alternativ til helikopter?

Om Elfly får det som de vil blir framtidas fly altså elektrisk, miljøvennlig, stillere og kan fly kortere, samt fra flere steder.

– Her snakker vi null utslipp og en elektrisk motor som kun lager en liten «bzz»-lyd, sier Lithun om sjøflyet, som altså skal både lette og lande i vann, men som også har hjul slik at det kan lande og ta av fra flystriper.

– Det skal kunne fly 200 kilometer i omkring 250 kilometer i timen. Da blir reisetiden på en flytur fra Bergen til Stavanger på 40 minutter mot fire til fem timer i bil, sier Lithun – og legger til:

– Ettersom batteriutviklingen blir to til tre prosent bedre for hvert år er det ikke lenge til vi kan fly lenger. Vi ser for oss å etter hvert kunne fly fra Bergen til Trondheim via mellomlanding i Molde. Dette blir vel og merke fra sentrum til sentrum. Noe som vil slå alle andre alternativer selv med mellomlanding.

Kourosh Koushan i SINTEF og gründer Eric Lithun i Elfly i Skipsmodelltanken

Kourosh Koushan i SINTEF og gründer Eric Lithun i Elfly i Skipsmodelltanken hos SINTEF Ocean. Foto: Håvard Egge

Lithun mener hovedgrunnen til at sjøfly ikke allerede er utbredt er fordi dagens fly har forbrenningsmotorer som suger inn oksygen og saltvann som korroderer motoren.

– Det fører til skyhøye vedlikeholdsutgifter å drifte. Ved å gå over til el forsvinner dette problemet, sier han.

Fra transport til eksklusive reiser

Flyets motor og batteri skal kjøpes. Sistnevnte vil kunne veie opp mot 1,7 tonn, og skal i teorien kunne lades hvor som helst.

–  Men vi legger opp til å bruke samme plugg som for elbåter, som også er den elbiler i EU benytter, forteller Lithun.

Det elektriske sjøflyet vil ha plass til ni passasjerer, og Elfly vil selv tilby flyreiser på lik linje med andre kommersielle aktører.

–  Målet er at vi skal ha 15 til 20 fly i luften i 2030, forteller Lithun.

I tillegg til passasjerreiser skal sjøflyene også kunne benyttes til godstransport, syketransport og premium-flyvninger hvor man kan chartre hele flyet.

–  Vi ser for oss at det kan brukes til eksklusive elflysafarier. Min drøm er at noen kan sitte i New York og bestille en tur hvor de flyr rutefly til Bergen, men at de fra Flesland kan reise direkte videre med vårt fly til Geiranger, så Odda med Trolltunga og deretter svippe innom Lysefjorden med Prekestolen før de lander på Sola hvor de kan reise tilbake til New York, sier Lithun.

Fakta om Om Elfly AS:

  • Elfly AS er et selskap med base i Bergen som har som visjon å få elektriske flyvninger tilgjengeliggjort for passasjertrafikk så raskt som mulig.
  • Selskapet ble stiftet i 2018 av Eric Lithun, og har et team på omkring ti personer som brenner for bærekraft, luftfart, innovasjon og teknologi.
  • Hovedprosjektet er utviklingen av et elektrisk sjøfly til passasjer- og godstransport.
  • Forskningsrådet støtter prosjektet med bygging av en eksperimentell utgave av flyet med 16 millioner kroner gjennom Pilot-T, av totalen foreløpig budsjett på omkring 30 millioner kroner.
  • I prosjektet samarbeider Elfly med SINTEF, NTNU, Norwegian, OSM Aviation og Norsk Titan.

 

Utforsk fagområdene