
SELCOP
Selektiv avl av hoppekreps
Selektiv avl av hoppekreps
Ved introduksjon av autonome skip i det Maritime Transport Systemet (MTS), er det av stor betydning å ivareta resiliens, sikkerhet og trygghet. Gjennom prosjektet har vi utviklet kunnskap som grunnlag for styring (lover og regler), ledelse og...
Hovedmålet for CalaFeed er å fastslå og øke potensialet for å utnytte raudåte som laksefôr. Raudåte er en naturlig ressurs som har potensialet til å tilfredsstille de krav til fiskefôr som stilles fra industrien, forbrukerne og samfunnet. Spesielt...
Verdikjeden for mat står for omkring 33 prosent av totale utslipp av drivhusgasser globalt. For å redusere disse utslippene vil både enkle tiltak og avansert teknologi, innovasjon og forskning kreves. I dette prosjektet vil vi adressere disse...
Carbon Links (LINCCS) – Kobler kostnadseffektive og permanente offshore-lager i stor skala gjennom hele verdikjeden.
Norske sjømatprodukter omsettes i et globalt marked, som innebærer en avhengighet mellom produserende og konsumerende land og regioner. I perioder med globale sjokk som påvirker produksjon og markeder, kan norsk sjømatindustri være sårbar.
ZeroKyst skal styrke norsk verdiskaping og eksport gjennom grønn vekst. Prosjektet skal demonstrere at både nye og eksisterende fartøy i sjømatnæringen kan bli utslippsfrie, og bidra til 50 % utslippskutt fra fiskeri- og havbruksfartøy innen 2030.
ISTS skal arbeide for etablering av en standardisert, internasjonal IT-arkitektur for maritim transport som skal sikre interoperabilitet mellom skip og landbaserte aktører under økt digitalisering.
Norge har lenge vært verdensledende på maritim teknologi, men verden endrer seg raskt og store utfordringer truer landets posisjon.