Nasjonal transportplan 2018-2029 angir en viktig rolle for havner som nullutslipps energiknutepunkter, som tilbyr infrastruktur for en miks av energibærere, f.eks. landstrøm til skip, hydrogenbaserte drivstoff og biodrivstoff. Norges klimaplan fremhever havner som sentrale aktører i avkarboniseringen av transportsektoren, spesielt innen sjøtransport.
I INTERPORT betraktet vi havner, brukerne (f.eks. skip, logistikk, landbasert transport) og omgivelsene (f.eks. næringer og bygninger) som et integrert energisystem, og så på synergier mellom lokal produksjon, konvertering, lagring og leveranse av miljøvennlige drivstoff, elektrisitet og termisk energi. I et slik system tilbys den gunstigste energibæreren til de forskjellige sluttbrukerne, ut fra kostnads- og energieffektivitet, sikkerhet og pålitelighet. Dette gjør det mulig for havner og myndigheter å øke energisystemets robusthet og fleksibilitet og akselerere innfasingen av, for eksempel, hydrogenbaserte drivstoff.

INTERPORT kombinerte teknoøkonomiske og sosiotekniske perspektiver med tanke på samspill mellom aktører, institusjoner og teknologier. Samtidig ble det tatt hensyn til rammebetingelser, retningslinjer og forskrifter og deres innvirkning på fremtidig energibehov. Nye forretningsmodeller ble utviklet for å gi verdiskaping for havner og energileverandører, uten å øke kostnader for sluttbrukere av energien.
Målet med INTERPORT var å akselerere overgangen mot klima- og miljøvennlige havner og maritime operasjoner, ved å utvikle og legge til rette for løsninger for opptak og bruk av alternative drivstoff og energibærere. Ambisjonen var å redusere havneområdets karbonavtrykk med minst 50% innen 2030 og 100% innen 2050, inkludert bunkring og ladning av skip.
INTERPORT ble avsluttet 30. september 2025.
Se INTERPORTs engelske sider for mere informasjon og utvalgte resultater