
Grønn luftfart: Hvor utslippsfritt er det mulig å fly?
Er du lei av flyskam? Forskerne, industrien og flybransjen jobber heldigvis for at du skal bli kvitt den.
Er du lei av flyskam? Forskerne, industrien og flybransjen jobber heldigvis for at du skal bli kvitt den.
Snart kommer trolig Geofence-teknologien til et veikryss nær deg.
Nå får tre forskningsrområder drahjelp og status som Gemini-senter. I senterne skal de samarbeide om forskning på utslippsfri luftfart, helseutfordringer i en ny klimahverdag og framtidas veitransport.
Biler eller folk i sentrum? Mindre biltrafikk et viktig mål for mange byer. – Skaff dere kunnskap om alle trafikantgrupper før dere endrer på trafikkmønsteret, er SINTEFs råd til norske bykommuner.
Om få år kan det ta deg bare 30 minutter å reise distansen Oslo – Trondheim.
EU gir 25 millioner euro til et ambisiøst prosjekt for europeiske lufthavner som skal bidra til å ta i bruk nye teknologier i luftfarten. Fra Norge skal AVINOR og SINTEF bidra til en grønnere luftfart.
- Digitalisering og kunstig intelligens vil bidra til mer effektiv, sikker og miljøvennlig mobilitet, tror Roar Norvik i SINTEF.
I fjor lanserte Regjeringen Grønn plattform for å akselerere et grønt skifte i norsk næringsliv. SINTEF blir partner i ni av de totalt 11 prosjektene. Vi har opplevd en enorm interesse fra norske bedrifter og offentlige virksomheter som ønsker...
Nå skal telenettet langs riksveiene styrkes. Da lønner det seg å ta høyde for at bilene blir stadig mer selvkjørende og vil trenge god og stabil teledekning.
Bygningsrådet i Trondheim kommune godkjente i dag reguleringsplanen for det nye nasjonale kunnskapssentret for havromsteknologi som er planlagt på Tyholt i Trondheim.
Smalere veier er billigere, men gjør det utfordrende å plassere trafikkskilt etter dagens retningslinjer. Det blir også vanskeligere å stanse i veikanten uten å være til hinder for andre.
SINTEF er forskningspartner i flere av de nye innovasjonsprosjektene for næringslivet som Norges forskningsråd varslet støtte til denne uka. Ett av dem kan løse parkeringskaoset for el-sparkesykler.
Framtidas lasteskip kan med relativt enkle grep bli helgrønne. Løsningen ligger i kjemikaliet ammoniakk, en solid dose tungregning og en motormodifikasjon eller to.
Hvordan vil den norske bilparken se ut i fremtiden? Vil alle person- og varebiler være batteridrevet, eller vil flere hydrogenkjøretøy innta veiene? Vil vi i det hele tatt eie vår egen bil, og kjøre den selv?
Hvordan kan lengre, raskere og hyppigere tog krysse arktiske regioner der bakken har vært frossen hele året, og nå smelter?
Stadig flere sykler også om vinteren. Men hvilken type sykkelvei er best – for syklisten, sykkelen, veien og miljøet?
Digitale gjerder, også kalt «geofence», kan gi helt nye muligheter for å regulere trafikken. Men for å ta ut potensialet må folk akseptere både teknologien og reguleringen fra myndighetene.
SINTEF Ocean har inngått et samarbeid med ESA, den europeiske romfartsorganisasjonen. Sammen skal vi bidra i utviklingen av sikre og effektive autonome maritime operasjoner, og øke sikkerheten til sjøs og forbedre kystovervåking.