
Skal teste nytt klimanøytralt drivstoff i sjøfarten
I dag står langdistanse sjøtransport for 80-90 prosent av all global handel. Muligheten for å redusere klimautslipp ved å bytte til grønnere drivstoff er derfor svært stort.
I dag står langdistanse sjøtransport for 80-90 prosent av all global handel. Muligheten for å redusere klimautslipp ved å bytte til grønnere drivstoff er derfor svært stort.
Fangst av CO₂, bærekraftig kjøling, og fornybar energi er tema når SINTEF deltar på FNs klimatoppmøte for niende gang.
Med en enorm interesse fra industrien i ryggen, fikk prosjektet «StasHH» prisen for «beste suksesshistorie» under utdelingen på Clean Hydrogen Partnership i Brussel.
Norden er godt posisjonert til å ta tak i potensialet ved hydrogen. Med et tett samarbeid på tvers, vil de nordiske landene kunne ta en ta en ledende rolle i den europeiske satsningen på hydrogen.
Et EU-prosjekt er dedikert til å fremme energieffektivitet gjennom utvikling av innovative og miljøvennlige metoder for korrosjonsbeskyttelse, med mål om å erstatte stål med aluminium.
Flerfaselaboratoriet på Tiller har bidratt med kunnskap av stor strategisk betydning for Norges olje- og gassproduksjon, men også for landets økonomiske utvikling.
Hvordan ser innsiden av en hydrogenbils motor ut? Og hvordan kan CO₂ fanges og lagres for å redusere våre utslipp? Dette fikk deltakere i årets Ungdommens forskernatt svar på fra SINTEF-forskere.
Kunnskap, kompetanse og næringsutvikling var viktige stikkord da temaet selvforsyning av kritiske råmaterialer ble diskutert på Arendalsuka 2023.
Et nytt prosjekt vil gjøre produksjon av hydrogen mer kostnadseffektiv og bærekraftig ved å redusere bruk av kritiske råmaterialer.
Norske hydrogenlaboratorier har nylig feiret triumfer som kan hjelpe tungindustri med å bli klimanøytral. Med dagens politikk vil funnene først og fremst gagne Norges konkurrenter.
Dersom vi skal nå klimamålene vi har satt oss innen 2030 og 2050, må enda mer av samfunnet vårt gå over fra fossil til fornybar kraft. For å få til dette, er vi avhengig av å benytte oss av teknologier og løsninger fra mange ulike fagfelt og med...
– Alle politikere vil klippe snorer til nye fabrikker med nye arbeidsplasser. Men ingen vil klippe snoren til ny kraftutbygging. Hvordan skal vi klare å få til nye grønne arbeidsplasser om vi ikke har nok strøm til en fornuftig pris? spør Nils Røkke...
Et nytt forskningsprosjekt skal produsere grønn ammoniakk ved å ta i bruk ulike variasjoner av fornybar energiproduksjon.
SINTEF har ledet et prosjekt for bærekraftig maritim transport i Nord-Afrika. Resultatet er en transportbåt drevet av batterier fra solceller.
Pilotanlegget for CO2-fangst på Tiller i Trondheim har i 12 år testet ut teknologi som er avgjørende for at norsk industri kan realisere karbonfangst- og lagring, og for at Norge kan bidra til å løse de globale klimautfordringene.
I Palma vil forskere blant annet bruke VR-briller når beboerne involveres i dette arbeidet.
Oslo Economics, SINTEF, Greensight og NTNU har gjennomført en utredning for Olje- og energidepartementet hvor formålet er å støtte regjeringens arbeid med å bygge opp en sammenhengende verdikjede for hydrogen produsert med lave eller ingen utslipp.
De fleste nye biler i Norge er elbiler. De har svære batterier som er vanskelige å resirkulere. – Vi kan bistå industrien med å lage batterier som er mye lettere å gjenbruke, sier NTNU-forsker.