
Forbrukere trenger klare anbefalinger til gode energiløsninger
Høy andel fornybar energi og høy energieffektivitet er avgjørende i utviklingen av nullutslippsområder. Energibruk og elbillading er blant løsningene Åse Lekang Sørensen forsker på.
Høy andel fornybar energi og høy energieffektivitet er avgjørende i utviklingen av nullutslippsområder. Energibruk og elbillading er blant løsningene Åse Lekang Sørensen forsker på.
FME ZEN er et forskningssenter for miljøvennlig energi som skal utvikle løsninger for framtidas bygninger og områder – løsninger som bidrar til at nullutslippssamfunnet kan realiseres.
Trøndelag fylkeskommune har siden 2018 jobbet med nullutslipp fra drift av sine skolebygg. På Mære landbruksskole går CO2-utslippene ned år for år.
Trondheim og Oslo får EU-midler for å jobbe med CO2-fangst og et robust energisystem. SINTEF bidrar med forskning.
Lynnedslag, sterk vind som får trær til å velte over høyspentlinjer, snø og ising gir oss døde stikkontakter. Samtidig står vi foran et stort kraftunderskudd – og mer ekstremvær. Hvordan kan vi unngå full strømkrise?
Forskningsprosjektet MegaCharge samler ledende aktører for å skape en komplett verdikjede for utvikling av ladeinfrastruktur for elektrisk tungtransport.
Sluttbrukerfleksibilitet er nøkkelen til å forme et mer bærekraftig og tilpasningsdyktig energisystem, viser en ny forskningsrapport.
Gjennom prosjektet COFACTOR har forskere samlet store mengder data om energibruk i bygg. Nå skal de finne ut hvordan vi kan få ned topplastene for å utnytte strømnettet bedre.
Fangst av CO₂, bærekraftig kjøling, og fornybar energi er tema når SINTEF deltar på FNs klimatoppmøte for niende gang.
EU betrakter hydrogen som en av pilarene i sitt fremtidige bærekraftige energisystem. SINTEF koordinerer flere europeiske hydrogen-prosjekter, som blir presentert under EU Hydrogen Week.
Et EU-prosjekt er dedikert til å fremme energieffektivitet gjennom utvikling av innovative og miljøvennlige metoder for korrosjonsbeskyttelse, med mål om å erstatte stål med aluminium.
Til nå har anbefalingen fra bilprodusentene og andre vært å bruke strøm fra nettet til å forvarme bilen. Begrunnelsen er å spare batteriet for å sikre maksimal rekkevidde. Men det er ikke alltid nødvendig eller lønnsomt.
Utvalget ble oppnevnt av regjeringen i februar, og har siden da jobbet med å vurdere dagens system for å fastsette strømprisen, både på kort og lang sikt.
Det er nødvendig for å få fortgang i elektrifiseringen av tungtransport, og det er mulig til tross for at strømnettet er fullt. Her er våre tre råd.
SINTEF Energi har lyst ut 38 sommerjobber der engasjerte studenter kan prøve seg som forskere for en sommer.
En ordning for energisamfunn kan også bidra til flere fordeler for nettkundene enn en ren delingsordning for solenergi.
En ny anvisning gir eksempler på måledata for energi- og effektbehov til bygninger og områder. Disse kan brukes som referanse for vurderinger i tidligfase og i forprosjekter.
Det koster mindre å investere i tiltak for å nå 1,5 gradersmålet enn å reparere klimaskader i etterkant. Faktisk er 100 kroner brukt 500 kroner spart.