
MCSINC - Machine Sensible Infrastructure under Nordic Conditions
Hvordan etablere et intelligent veimiljø i Norden
Hvordan etablere et intelligent veimiljø i Norden
Vi undersøker hvordan energisparende og -genererende teknologier kan implementeres ved oppgradering av gjenreisningshus i Nord-Norge, på en økonomisk, miljømessig og sosialt bærekraftig måte.
I forskningsprosjektet PresiSkjell ønsker partnerne Ava Ocean, Scantrol og SINTEF å utvikle en bærekraftig og skånsom metode for datastyrt presisjonsfiske av den ettertraktede matressursen haneskjell.
En sirkulær skiferindustri gir økt verdiskaping og utnyttelse av overskuddsmasser fra natursteinsproduksjon på Oppdal
Vi tilrettelegger for en raskere omstilling til utslippsfri drift av bygge- og anleggsplasser i Rogaland.
Edelgard er en nyskapende matprodusent, en kjøttskjærebedrift som årlig produserer rundt 250 tonn animalsk restråstoff, som de ønsker å utvikle til produkter med mer verdi.
ENGAGE søker å skape samarbeid mellom befolkning, beredskapsorganisasjoner og myndigheter for å forebygge, forberede seg på, svare på, og komme seg igjen etter katastrofer.
Når samfunnet automatiseres og digitaliseres, er vi avhengig av mer nøyaktige posisjoneringstjenester – i sanntid.
Overordnet mål med prosjektet er å utvikle en helsetjeneste som kombinerer ny digital teknologi i den digitale treningsstøtten Myworkout GO med nye trenings- og behandlingsmetoder, og ny digital motivasjonsoppfølging for å fremme helse og forebygge...
Det overordnede målet med dette prosjektet er å samle og videreutvikle et sterkt og inkluderende nettverk av interessenter innen karbonfangst, -bruk og -lagring (CCUS)
Målet med MAXSENSE er å lage et portabelt AI-basert modelleringssystem for å generere personaliserte menneske-/kropp-modeller (eller "avatarer"). Ved å kombinere disse nye modellene med sensorer på og rundt brukeren kan vi få ut høy-kvalitets data...
Skate er en plasskrevende, men lite verdiskapende bifangst i lineflåten.
Parametric optimization of twin-skeg hull shapes for propulsive efficiency.
Norsk taresenter er en nasjonal forskningsinfrastruktur som skal fremme forskning og fasilitere utviklingen av nye teknologier for industriell dyrking og bruk av tare.
PILOTING er et EU-prosjekt som har som mål å øke effektiviteten, sikkerheten og kvaliteten på inspeksjon og vedlikehold ved bruk av robotløsninger, noe som kan gi stor nytte i Norge.
For å løse klimaendringene bør ikke bare fossil drivstoff erstattes med fornybar energikilder, men også som den primære karbonkilden til kjemikalier og materialer.
I FLEX4FACT skal vi øke bruken av fornybar energi i industrien.
HYDROGENi er et forskningssenter for miljøvennlig energi (FME) dedikert til forskning og innovasjon innen hydrogen og ammoniakk som trengs for å oppfylle 2030- og 2050-målene i veikartet for hydrogen.
H4C Europe har som mål å akselerere overgangen til industriell symbiose, industriell-urban symbiose og sirkulær økonomi gjennom å fremme det som kalles Hubs4Circularities.
Målet med prosjektet er å utvikle belegg, og integrere høyteknologisk utstyr i produksjonslinjen til Magnesium hjul i Latvia for å overflatebehandle ultralette og miljøvennlige smidde magnesium-bil- og motorsykkelhjul.
MetaHiLight tar sikte på å forbedre kreftdiagnostikken ved å utnytte usynlige egenskaper ved lys kombinert med kunstig intelligens. Ved å inkludere mikro- og nanoteknologi fra SINTEF og fra Det Syddanske Universitet i en nyutviklet diagnostisk...