
SINTEF bidrar til utvikling av jernbanen i Europa
De norske forskerne jobber blant annet med tidsplanlegging, forvaltning av infrastruktur og logistikk for jernbanefrakt.
De norske forskerne jobber blant annet med tidsplanlegging, forvaltning av infrastruktur og logistikk for jernbanefrakt.
Sjøen spiser seg stadig nærmere den gamle, ærverdige Taubanestasjonen. Forslagene til hvordan vi kan berge kulturminnet er mange, men er de akseptable?
Kan tilslag laget av betongrester og slam fra trommelbiler ha gode mekaniske egenskaper og i tillegg være bra for klimaet? Tester tyder på det.
Bygg- og anleggsbransjen står for hele 15 prosent av Norges klimagassutslipp. Datadrevne anleggsplasser kan endre på det.
Kan vi stole på at de smarteste og mest helhetlige løsningene blir valgt?
Skal fremtidens automatiserte og digitaliserte samfunn bli en realitet i Norge, er vi avhengig av mer nøyaktige posisjoneringstjenester – i sanntid.
Det var en kombinasjon av flere årsaker som førte til skredet ved Stavsjøfjelltunnelen på E6 i Malvik 4. mai 2022, ifølge granskingsrapporten SINTEF har laget for Nye Veier.
Bygging av ny infrastruktur er svært kostbart, både for økonomien og klimaet. Derfor er det lurt å ta bedre vare på det som allerede er bygget.
Styrtregn blir en stadig større utfordring, og permeable dekker kan være en del av løsningen. Et forskningsprosjekt med SINTEF og NTNU var starten på innovasjonsprosessen i Vikaune Fabrikker.
Et våtere og villere vær øker påkjenningene på bygg og infrastruktur. Vi har undersøkt om et populært sertifiseringsverktøy for bærekraft kan sikre god klimatilpasning for infrastruktur.
Satsingen Grønn plattform gir støtte til to store prosjekter som skal redusere klimaavtrykket fra bygge- og anleggsbransjen. SINTEF er med i begge.
Forskningsinstituttet er dermed et heleid selskap i SINTEF. Målet er å bidra til vekst i industrien gjennom å styrke næringsrettet forskning og innovasjon i regionen.
Å forstå mer om hvorfor og hvordan såkalt subarktisk is dannes, er viktig for å sikre bygder mot å bli avskåret fra samfunnet.
Tettere kontakt med bransjen og økt fokus på tunneler står på agendaen når Sindre Log nå tar over som forskningsleder for berg- og geoteknikk i SINTEF Community.
Robotteknologi skal bidra til at inspeksjonsarbeid i tunneler går fem ganger raskere og koster 25 prosent mindre enn før. Nå får norske aktører muligheten til å teste løsningene.
SINTEF deltar på COP27 for å dele åpen forskning og kompetanse, blant annet om automatisert tungtransport.
Hvis vi ønsker å ha dem med videre må vi foreta oss noe, men hva?
Det er behov for å kunne kjøre tyngre malmtog på Ofotbanen. Derfor har SINTEF undersøkt om eksisterende jernbaneinfrastruktur har tilstrekkelig kapasitet for de økte lastene.