Til hovedinnhold
Norsk English

Kunstig intelligens kutter utslipp og utgifter på veiprosjekter

"Datadrevet anleggsplass"  viser at digitalisering og kunstig intelligens kan hjelpe oss å kutte utslipp, , sier konserndirektør Morten Dalsmo i SINTEF Digital. Foto: Skanska
Bygg- og anleggsbransjen står for hele 15 prosent av Norges klimagassutslipp. Datadrevne anleggsplasser kan endre på det.

- Dette viser hvordan digitalisering kan hjelpe oss å kutte utslipp, og hva vi kan få til når næringslivet og forskningen jobber sammen, sier konserndirektør Morten Dalsmo i SINTEF Digital.

Han er strålende fornøyd med det nylig avsluttede forskningsprosjektet "Datadrevet anleggsplass", der Skanska, Volvo, Ditio og SINTEF har samarbeidet om å gjøre bygg- og anleggsbransjen grønnere ved hjelp av blant annet kunstig intelligens. En bransje som rett og slett må finne måter å kutte i utslippet sitt, hvis vi skal klare å nå vårt felles klimamål.

Står halvparten av tiden på tomgang

Anleggsmaskinene er en av faktorene som spiller inn i regnskapet. De står på tomgang i 40-60 prosent av tiden de er i bruk, ifølge anslag fra Maskinentreprenørenes forening (MEF). På de største veiprosjektene kan nærmere 200 maskiner være i arbeid samtidig, og da er det vanskelig å koordinere alle disse.

Men med støtte fra Forskningsrådet og Innovasjon Norge har forskerne utviklet algoritmer som bruker kunstig intelligens til automatisk koordinering av denne anleggsmaskinflåten. På den måten kutter man utslipp, bygger raskere og senker kostnadene.

- Den klarer å kverne på dataene i mye større grad enn et menneske klarer. Anleggsmaskinene produserer GPS- og fartsdata med sekundoppløsning, millioner med linjer av datapunkter hver eneste dag som den klarer å se mønster i, og spytte ut de beste anbefalingene av på andre siden, forklarer sjefsrådgiver Lars Horn i Skanska til NRK.

SE NRKs TV-INNSLAG her.

Kan kutte flere millioner liter med drivstoff

Norge bruker ca. 100 milliarder kroner i året på veibygging, og rundt 70 prosent av kostnaden er knyttet til drivstoff, personell og drift av maskiner.

To store veiprosjekter i Viken, E16 Åsbygda – Olum og E16 Bjørum – Skaret, er brukt som piloter i denne forskningen. Målet med "Datadrevet anleggsplass" var å kutte 10 prosent av drivstoff-forbruket til maskinparken, og erfaringene fra pilotprosjektene viser at dette er et realistisk mål.

For bransjens del betyr dette at det totalt sett vil være mulig å kutte drivstoff-forbruket med mer enn 13 millioner liter årlig (basert på 2015-tall fra MEF), skriver Skanska i en pressemelding. De er deleiere av programvareselskapet Ditio, som har utviklet en plattform som skal gjøre resultatene fra forskningsprosjektet tilgjengelig for hele anleggsbransjen.

SINTEF jobber med utslippskutt på flere områder i denne bransjen, og konserndirektør Dalsmo er klar på at potensialet er stort for å finne nye løsninger.

- Nå er det viktig at både politikere og næringsliv investerer i forskning, slik at vi kan fortsette å utvikle teknologi som hjelper oss å nå klimamålene.

 

Kontaktperson