
Alle som vil får nå oppskriften på det ultimate hydrogenkjøretøyet
Nå er den her – den første åpent tilgjengelige resepten på hvordan verden skal unngå overdimensjonering av innmaten i hydrogenkjøretøyer.
Nå er den her – den første åpent tilgjengelige resepten på hvordan verden skal unngå overdimensjonering av innmaten i hydrogenkjøretøyer.
Verden snuser på muligheten for å gjøre skipsfarten utslippsfri ved hjelp av gjødselråstoffet ammoniakk. Den nye teknologien skal nå testes ut. Lykkes forskerne, vil bonusen bli økt lønnsomhet og mer plass på båten.
Luftfartstilsynet, Avinor, Norsk Industri og SINTEF vil gå sammen om å opprette et innovasjons- og testsenter som skal fremme utvikling av bærekraftig luftfart, og dermed redusere utslippene fra norsk luftfart og bidra til å skape nye norske...
Vindbasert propulsjon har for tiden en renessanse som et virkemiddel for mer miljøvennlig shipping. SINTEF Ocean ønsker å bidra aktivt innenfor dette spennende fagfeltet gjennom å knytte kontakter, lære og dele vår forskning. Derfor har vi blitt...
Norge trenger mer enn 100 nye skip de neste årene. De fleste av disse bør ha null utslipp. En nytt modulbasert skipsdesign som nå utvikles i et norsk innovasjonsprosjekt kan gi det grønne skiftet et løft til havs.
Som knutepunkt i transportsystemet er havnene helt sentrale for utviklingen av utslippsfri transport. Men de som opererer i og rundt havna, strever med å utnytte alle mulighetene til å påvirke transportsektoren, viser intervjuer med ulike aktører i...
Hydrogendrevne kortbanefly skal være i lufta i 2028 og mellomdistansefly i 2035. Om vår hjemlige industri griper sjansen, kan grønn luftart få flyteknologi og bakkeløsninger fra Norge.
Nylig inngikk SINTEF-konsernet, representert ved SINTEF-stiftelsen og SINTEF Ocean, og Trondheim Havn IKS avtale om et strategisk samarbeid mellom forskningsmiljø og havn. For en grønn omstilling og en bærekraftig utvikling innen marin og maritim...
Prosjekt som skal utvikle og pilotere et hydrogendrevet, nullutslipps katamaranfartøy for passasjer- og biltransport får støtte av Enova og Forskningsrådet.
Men før det kan skje, skal forskere i SINTEF utvikle et verktøy som finner den beste plasseringen av fornybar kraftproduksjon, energilagring og lading av elbiler langs veiene.
Pilotprosjektet i Trondheim skal gi ny kunnskap og erfaringer som vil komme til nytte når framtidas kollektivtrafikk skal planlegges. Dette er et ledd i å nå nullutslippsmålet og skape innovasjon og næringsutvikling.
Nytt dataverktøy som nå utvikles i EU-regi, skal lette utrulling av hydrogendrevne lastebiler, båter og tog når det nye Europa formes etter koronakrisen.
SINTEF, NTNU og Trøndelag fylkeskommune går sammen om å dokumentere effekten av koronakrisen på transportnæringen, for å være forberedt på lignende situasjoner i fremtiden.
Det mener forskere å ha belegg for. Det er godt nytt, fordi forsiktig kjøring også gir miljøgevinst.
Hydrogendrevne vare- og lastebiler kan kutte norske CO 2 -utslipp fra godstransport med 20 prosent på ti år. Nå er Asko i Trondheim først ute med en lastebil som går på hydrogen fra solstrøm – takket være en dugnad fra både forskere og andre aktører.
Hydrogen og batteriteknologi kan gi stor verdiskapning i Norge og kutt i globale klimautslipp. I videoen under forteller forskningsleder Vibeke Stærkebye Nørstebø om hvor stort dette potensialet er, og presenterer en bilferje drevet fram av hydrogen...
Hvordan vil fremtidens transportsystem se ut? SINTEF har bidratt til å svare på dette gjennom deltakelse i strategigruppen Transport21, som nå har levert sin rapport til regjeringen.
Hellesylt Hydrogen Hub, et konsortium bestående av ledende aktører innen hydrogenfeltet, er tildelt NOK 37,6 mill. fra finansieringsordningen PILOT-E for utvikling av en helhetlig verdikjede for produksjon, lagring og levering av grønt hydrogen til...