Til hovedinnhold

Her er framtidas buss – og den kjører selv

Pilotprosjektet i Trondheim skal gi ny kunnskap og erfaringer som vil komme til nytte når framtidas kollektivtrafikk skal planlegges. Dette er et ledd i å nå nullutslippsmålet og skape innovasjon og næringsutvikling.
Den selvkjørende bussen som nå ruller p Øya i Trondheim, kan bestilles med en app.  Enn så lenge er ordningen et forskningsprosjekt. Foto: Thor Nielsen/SINTEF. Video: Smidesang & Lyng
Den selvkjørende bussen som nå ruller p Øya i Trondheim, kan bestilles med en app. Enn så lenge er ordningen et forskningsprosjekt. Foto: Thor Nielsen/SINTEF. Video: Smidesang & Lyng

Men hvor trygge og fornøyde vil publikum være, og hvilke svakheter har systemet? Hva må til av lover og regler for at dette skal bli en løsning for storsamfunnet? Det skal SINTEF og forskere fra NTNU finne ut, forteller prosjektleder Thor Myklebust i SINTEF.

1. september kom statsminister Erna Solberg på besøk, og hun var begeistret da hun både fikk prøvebestille og kjøre bussen som driftes av ATB og VY, med et lite pressekorps i hælene.

Prosjektleder i SINTEF, Thor Myklebust fikk gode tilbakemeldinger fra statsministeren. Foto: Thor Nielsen

Kan bestilles via app

Bussen skal ikke følge en fast rute, men gå på bestilling via en app fra Atb i Trondheim.  Dette blir sannsynligvis det første prosjektet i Europa som kombinerer selvkjøring og bestilling fra brukerne.

Bussen testes på Øya, mellom Trondheim spektrum og Studentersamfundet.

Før, underveis og etter pilotprosjektet vil det gjennomføres reiseundersøkelser og dybdeintervjuer med de reisende for å lære mest mulig om hvordan kundene oppfatter tjenesten

Enn så lenge har bussen en sikkerhets-vert om bord, som passer på og som kan gripe inn og overstyre dersom nødvendig.

Bussvert Kamil Zieba har ingenting i mot den jobben:

 – Denne bussen bremser fortere enn meg om noe dukker opp i veibanen, så jeg føler meg helt trygg,  sier han. Her er det så godt som umulig å få skader på bussen.

Ikke ser han mørkt på at selvkjørende busser kommer inn som alternativ til busser med sjåfør heller:

 – I framtida blir dette et perfekt tilbud som kan korrespondere med andre busser i rute. Selv om bussen ikke går raskt, vil den bli et godt tilbud til personer som skal på en liten handletur, eller eldre som må en tur på apoteket eller til legen, tror han.

Brukerne skal intervjues om erfaringene

SINTEF skal også gjennomføre en rekke intervjuer av brukerne for å avdekke hvordan tilbudet oppleves og brukes av publikum, når prøveperioden på tre måneder er over.

Her vises bussen på kartet, samt oversikt over bestillinger på ulike holderplasser. Foto: Thor Nielsen/SINTEF

Statsminister Erna Solberg lot til å kose seg på turen i strålende høstvær. Bussvert Kamil Zieba følger med at alt går trygt for seg under prøveperioden. Foto: Thor Nielsen

 – Om folk og forsikringsbransje ikke stoler på teknologien, har den ingen funksjon. Derfor er dette aspektet svært viktig, sier prosjektlederen i SINTEF:

Prosjektgruppen, består av AtB, Vy, Trondheim kommune, Miljøpakken og Applied Autonomy, og står bak pilotprosjektet. Vegdirektoratet har gitt tillatelse til prosjektet, basert på en risikoevaluering av traseen.

Av Christina Benjaminsen for Gemini.no
fredag 4. september 2020
Forretningsutvikler
957 79 869