
Laboratoriene som tar oss inn i fremtiden
To nye laboratorier skal teste energisystemer som skal gjøre skipsfarten grønn, og konstruksjoner som er nødvendige for havvind og annen energiutvikling offshore.
To nye laboratorier skal teste energisystemer som skal gjøre skipsfarten grønn, og konstruksjoner som er nødvendige for havvind og annen energiutvikling offshore.
Alle blir sjøsyke, men det finnes knep for å unngå elendigheten, sier forsker Toralf Sundin Hamstad i SINTEF.
I en verden hvor både tradisjonell sikkerhet og klima spiller en stadig større rolle, er det ekstra viktig med internasjonalt samarbeid. Tirsdag 16. april møttes de øverste lederne av Kystvakten i sju nasjoner i regi av Arktisk Kystvaktforum (ACGF) i...
Å få fortgang på den grønne omstillingen av maritim sektor, redusere energiforbruket og erstatte fossile med fornybare drivstoff er ingen enkel oppgave. Nå skal et nytt forskningssenter, FME MarTrans, sette fart på utviklingen.
Norges forskningsråd tildelte i dag åtte nye Forskningssentre for miljøvennlig energi (FME). NTNU og SINTEF leder eller deltar i alle sentrene. Den totale finansieringen fra Forskningsrådet er 1,28 milliarder kroner over åtte år. Hvert senter vil i...
Slepetanken på Tyholt, Trondheim, åpner igjen denne våren etter installasjonen av en splitter ny bølgemaskin.
Brussel: - Norge og EU må samarbeide enda tettere i fremtiden på forsknings- og innovasjonsfronten for å løse alle utfordringene som står foran oss innen kort tid, sa energiminister Terje Aasland på et arrangement organisert av flere norske...
Transport på innlands vannveier regnes med sine lave samfunnskostnader som den nest mest bærekraftige formen for landtransport – bare slått av jernbane. Og når alle transportformer går over til nullutslipp, blir vannveistransport den transportformen...
De 175 medlemslandene i FNs internasjonale sjøfartsorganisasjon IMO er enige om å sikte mot null utslipp i 2050. Men hvordan skal vi nå målet? Gjennom SFI Smart Maritime, har forskere fra SINTEF Ocean og NTNU, i samarbeid med maritim bransje...
Fangst av CO₂, bærekraftig kjøling, og fornybar energi er tema når SINTEF deltar på FNs klimatoppmøte for niende gang.
AEGIS-prosjektet vant prisen for 'Market Uptake' under EU-kommisjonens konferanse om europeisk sjøtransport, Waterborne days, som nettopp ble arrangert i Brussel.
Som et steg i å nå det ambisiøse målet om netto nullutslipp av klimagasser innen 2050, er GreenShift-arrangementene satt sammen for å samle viktige aktører fra myndigheter, næringsliv og forskning i Tyskland, Nederland, Belgia, Danmark og Norge...
På tross av EUs ambisjoner har man de siste årene ikke lykkes i å overføre mer varetransport fra vei til Europas mange elver og kanaler, såkalte vannveier.
Som en del av forskningsinfrastrukturen OceanLab, har SINTEF Ocean og NTNU anskaffet en ny elektrisk arbeidsbåt som skal frakte forskere og utstyr rundt på fjorden.
SINTEF har ledet et prosjekt for bærekraftig maritim transport i Nord-Afrika. Resultatet er en transportbåt drevet av batterier fra solceller.
I 2030 skal et Hurtigruteskip uten utslipp, spekket med toppmoderne teknologi, enorme batteripakker, moderne seil og integrerte solcellepaneler gjøre det mulig å seile utslippsfritt mellom Bergen og Kirkenes.
Autonome båter blir mer og mer utbredt.
På norgesbesøk tidligere i år etterlyste Bill Gates nyskaping som gjør det billigere å redde klimaet. Ett av stedene å starte er å fremskaffe flere eksperter på databehandling.