
Norge kan levere hydrogen til Europa
FNs klimapanel vil vi skal slutte med fossile brennstoff. Hydrogen er et alternativ. Men ennå er det noen skjær i sjøen.
FNs klimapanel vil vi skal slutte med fossile brennstoff. Hydrogen er et alternativ. Men ennå er det noen skjær i sjøen.
Nordsjøen har vært en økonomisk gullgruve, en inkubator for verdensledende innovasjon, forskning og teknologiutvikling. Hvordan kan Nordsjøen bli en plattform for grønn omstilling? Hva har vi lært av pandemien, og er det mulig å gjøre flybransjen...
Bygningsrådet i Trondheim kommune godkjente i dag reguleringsplanen for det nye nasjonale kunnskapssentret for havromsteknologi som er planlagt på Tyholt i Trondheim.
Prosjektet vil akselerere hydrogenproduksjon i stor skala og bidra til Europas mål om å oppnå klimanøytralitet.
Framtidas lasteskip kan med relativt enkle grep bli helgrønne. Løsningen ligger i kjemikaliet ammoniakk, en solid dose tungregning og en motormodifikasjon eller to.
Brussel/Trondheim, 4. mai 2021 – En ny studie gjennomført av SINTEF og europeiske partnere viser at alle hydrogenteknologier vil få en viktig rolle for å nå Europas mål om netto nullutslipp innen 2050. Studien viser også at for å nå målene...
Nå er den her – den første åpent tilgjengelige resepten på hvordan verden skal unngå overdimensjonering av innmaten i hydrogenkjøretøyer.
Fire spinoff-bedrifter fra SINTEF er på Technoports liste over de ti beste deep tech-oppstartsbedriftene i Norge.
Verden snuser på muligheten for å gjøre skipsfarten utslippsfri ved hjelp av gjødselråstoffet ammoniakk. Den nye teknologien skal nå testes ut. Lykkes forskerne, vil bonusen bli økt lønnsomhet og mer plass på båten.
Under Trøndelagsmøtet torsdag 14. januar kunngjorde statsminister Erna Solberg (H) en tildeling på 28 millioner kroner til utvikling og bygging av verdens første hydrogendrevne oppdrettsbåt.
Hydrogendrevne kortbanefly skal være i lufta i 2028 og mellomdistansefly i 2035. Om vår hjemlige industri griper sjansen, kan grønn luftart få flyteknologi og bakkeløsninger fra Norge.
Prosjekt som skal utvikle og pilotere et hydrogendrevet, nullutslipps katamaranfartøy for passasjer- og biltransport får støtte av Enova og Forskningsrådet.
Grønt hydrogen, produsert med elektrolyse og fornybare energikilder, spiller en avgjørende rolle i det grønne skiftet. Men vi klarer foreløpig ikke å produsere denne rene energibæreren billig nok i industriell skala. Nå er en europeisk forsknings...
Jo, det stemmer. Men forskning vi står midt oppe i, vil trolig gjøre drømmen om hydrogentransport i naturgassrørene realiserbar likevel.
Hydrogen fra smelteverk kan bli grønt drivstoff – takket være en lovende løsning som Elkem og SINTEF sammen har funnet fram til. Nå går Enova inn med støtte til nybrottsarbeidet.
Regjeringens «ja» til CO2-håndtering bringer oss nærmere en fremtid der Norge kan kvitte seg med den ene byggesteinen i olje og gass – og leve av den andre: nullutslippsbrenslet hydrogen.
EUs energikommisær Kadri Simson besøkte 6. juli Shells raffineri i Tyskland, som er åsted for demonstrasjon av verdens største PEM elektrolyseanlegg for hydrogenproduksjon.
Nytt dataverktøy som nå utvikles i EU-regi, skal lette utrulling av hydrogendrevne lastebiler, båter og tog når det nye Europa formes etter koronakrisen.