
Får 67 millioner til utvikling av utslippsfrie hurtigruteskip
Hurtigruten og SINTEF får verdifull drahjelp i utviklingen av utslippsfrie og bærekraftige hurtigruteskip. Sea Zero-prosjektet har fått 67 millioner kroner i støtte fra Grønn Plattform.
Hurtigruten og SINTEF får verdifull drahjelp i utviklingen av utslippsfrie og bærekraftige hurtigruteskip. Sea Zero-prosjektet har fått 67 millioner kroner i støtte fra Grønn Plattform.
Trondheim, 8. desember 2022: En intensjonsavtale skal sikre norsk næringsliv tilgang til relevant forskning- og testinfrastruktur som er nødvendig for å realisere det grønne skiftet.
Forskning, industri og politikk møttes under Arendalsuka 2022 for å drøfte hva vi trenger å vite for å gjøre batterier til Norges største jobbskaper på 2020-tallet.
Norsk batteristrategi lansert samme dag som FREYR igangsatte gigafabrikk på 29 GWh i Mo i Rana.
SINTEF er involvert i tre av de fem prosjektene Enova nå støtter for å etablere produksjon av hydrogen langs norskekysten for bruk som drivstoff i maritim sektor.
I løpet av sommeren kommer verdens første elektriske hurtigbåt til Stavanger. Båten er del av et europeisk forskningsprosjekt med mål om å skape en utslippsfri båt.
Sjøsettes samtidig som at et pilotanlegg for hydrogenproduksjon står klart i Rørvik, som skal skalere fra 45 kilo hydrogen per døgn neste år til kapasitet på åtte tonn per døgn i 2025.
Vanguard er et norskutviklet skipskonsept som kombinerer ledende norsk kompetanse og løsninger fra både forsvarsteknologi og sivile skipskonsepter.
SINTEF og industripartnere har fått millionbevilgning for tre Pilot-E-prosjekter. Prosjektene skal utvikle og pilotere nye løsninger for utslippsfri maritim transport og hydrogen.
Butikker verden over sliter med forsinkelser av varer som skulle vært ute til kundene, men som i stedet står "fanget" i en logistikkfloke på havet. Det kan selvkjørende skip og mer automatiserte havner endre på i årene som kommer.