Digitale låser kan gi mer fleksibel netthandel og hjemlevering
Vil du delta i vår spørreundersøkelse om netthandel og hjemlevering? Da bidrar du til utvikling av viktig kunnskap, og du kan bli med i trekningen av gavekort på tusen kroner.
Vil du delta i vår spørreundersøkelse om netthandel og hjemlevering? Da bidrar du til utvikling av viktig kunnskap, og du kan bli med i trekningen av gavekort på tusen kroner.
Bilene våre har blitt bredere. Nå anbefaler SINTEF å øke bredden på parkeringsplassene.
Til nå har anbefalingen fra bilprodusentene og andre vært å bruke strøm fra nettet til å forvarme bilen. Begrunnelsen er å spare batteriet for å sikre maksimal rekkevidde. Men det er ikke alltid nødvendig eller lønnsomt.
Det er nødvendig for å få fortgang i elektrifiseringen av tungtransport, og det er mulig til tross for at strømnettet er fullt. Her er våre tre råd.
AEGIS-prosjektet vant prisen for 'Market Uptake' under EU-kommisjonens konferanse om europeisk sjøtransport, Waterborne days, som nettopp ble arrangert i Brussel.
Hva må til for at industrien skal imøtekomme de politiske ambisjonene og den økte etterspørselen etter bærekraftig biodrivstoff? Dette var kjernen i diskusjonen i et av SINTEFs arrangementer under Arendalsuka 2023.
På tross av EUs ambisjoner har man de siste årene ikke lykkes i å overføre mer varetransport fra vei til Europas mange elver og kanaler, såkalte vannveier.
Terje Reitaas er ansatt som ny forskningssjef i avdeling Mobilitet i SINTEF Community. Han kommer fra stillingen som forskningsleder i samme avdeling.
SINTEF har ledet et prosjekt for bærekraftig maritim transport i Nord-Afrika. Resultatet er en transportbåt drevet av batterier fra solceller.
De oppgavene vi som førere av kjøretøyer utfører i dag, vil flyttes til maskiner når teknologien gjør det mulig og brukerne etterspør slike løsninger. Det er ingen enkel sak – men vi i Norge er langt framme i skoa.
De norske forskerne jobber blant annet med tidsplanlegging, forvaltning av infrastruktur og logistikk for jernbanefrakt.
Et samarbeid mellom lastebil- og drivstoffprodusenter og forskningsinstitutter bringer nå klimaomstillingen til Europas tungtransport. Med støtte fra EU skal de første av hele 150 hydrogendrevne lastebiler innta europeiske veier allerede i 2024.
Skal vi bygge for framtida, kan vi ikke basere oss på gårsdagens bilpark.
Kan vi stole på at de smarteste og mest helhetlige løsningene blir valgt?
Skal fremtidens automatiserte og digitaliserte samfunn bli en realitet i Norge, er vi avhengig av mer nøyaktige posisjoneringstjenester – i sanntid.
Et nytt Pilot-E-prosjekt får 20 millioner for å finne løsninger som kan avlaste og gi fleksibilitet i de mest intense timene i kraftsystemet. Det kan gi rom for at flere bedrifter kan spare penger og energi.
Hvordan få til god drift av en energistasjon som kombinerer hurtiglading og hydrogenfylling? Forskningsprosjektet COFLEX tar sikte på å etablere et styringssystem som muliggjør god utnyttelse av effekt for dette.
Å forstå mer om hvorfor og hvordan såkalt subarktisk is dannes, er viktig for å sikre bygder mot å bli avskåret fra samfunnet.