Mer trafikk skal over på jernbane
Når man tenker på tog ser man gjerne for seg at de ustanselig suser fra stasjon til stasjon, men vognmateriellet tilbringer faktisk en stor andel av tiden sin i ro. I gjennomsnitt vil et togsett stå i ro mellom 20 og 40 prosent av tiden, mens det er i vedlikehold eller parkert på områder som kalles hensettingsanlegg. Det grønne skiftet innebærer at mer trafikk skal over på jernbane, og i mange europeiske land er hensettingsanleggene i ferd med å bli en flaskehals.
Forsinkelser og dårlig plassutnyttelse
Å håndtere togsettene mens de er “backstage” og ute av trafikk blir da stadig mer utfordrende. Tenk deg at tre tog skal parkeres på et spor som ligger som en blindvei. Tog 1 kommer først, deretter tog 2 og til slutt tog 3. Neste morgen er det tog 1 som skal ut i trafikken først. Da må tog 2 og 3 flyttes til et annet spor først så tog 1 får plass til å komme ut, og til slutt må man sette tog 2 og 3 tilbake på plass. Hvis man ikke planlegger dette godt så fører det til forsinkelser og dårlig plassutnyttelse. En fersk studie fra et nederlandsk hensettingsanlegg viste at matematiske metoder kunne redusere antall spor brukt til parkering fra 43 til 28 uten å påvirke punktlighet.
Matematiske metoder for forbedring av effektiviteten
Planleggere og operatører jobber kontinuerlig med å løse denne kompliserte kabalen på best mulig måte. For å støtte dette arbeidet vil OYO utvikle algoritmer med kunstig intelligens basert på matematisk optimering. Algoritmene fra OYO vil kunne hjelpe til med å finne parkeringsplasser og planlegge flyttinger av tog på hensettings-anleggene. Disse algoritmene skal brukes i programvaren TPS Yard, som per i dag har funksjonalitet for å knytte planleggingsarbeidet til det praktiske operatørarbeidet, men mangler KI-basert beslutningsstøtte.
Vil revolusjonere håndteringen av hensetting av tog
OYO-prosjektet har kompetanse i verdensklasse innen matematisk optimering fra SINTEF og SIEMENS, og brukerinvolvering fra CargoNet og Sporveien. Sammen skal vi revolusjonere håndteringen av hensetting, redusere trafikk-korker og øke effektiviteten for å møte de høye kravene som stilles til morgendagens jernbane.
Foto: Shutterstock (Kurka Geza Corey)