Grønn omstilling offshore
Et pilotanlegg for et energisystem som skal produsere grønt hydrogen offshore ved hjelp av havvind får 28 MNOK i støtte fra Innovasjon Norge.
Et pilotanlegg for et energisystem som skal produsere grønt hydrogen offshore ved hjelp av havvind får 28 MNOK i støtte fra Innovasjon Norge.
Målet er at dei eldre skal bli sjef i eige liv.
Mange glassrekkverk er ikke er sikre nok. En ny veileder fra Sintef skal bidra til å øke kunnskapen om glassrekkverk i Norge.
Norge trenger mer enn 100 nye skip de neste årene. De fleste av disse bør ha null utslipp. En nytt modulbasert skipsdesign som nå utvikles i et norsk innovasjonsprosjekt kan gi det grønne skiftet et løft til havs.
Fôr utgjør omkring 50 prosent av utgiftene ved oppdrett av laks. Men hvordan kan vi vite om laksen er sulten eller mett? Forskere har tenkt nytt for finne svar. Resultatet ble mindre svinn og forurensing – og nok mat til laksen.
Som knutepunkt i transportsystemet er havnene helt sentrale for utviklingen av utslippsfri transport. Men de som opererer i og rundt havna, strever med å utnytte alle mulighetene til å påvirke transportsektoren, viser intervjuer med ulike aktører i...
Hydrogendrevne kortbanefly skal være i lufta i 2028 og mellomdistansefly i 2035. Om vår hjemlige industri griper sjansen, kan grønn luftart få flyteknologi og bakkeløsninger fra Norge.
Svaret er at begge kan forårsake det som på fagspråket kalles torsjon. I praksis betyr det at enten tauet eller kabelen begynner å vri seg. Før visste ingen hvorfor. Men to klatrefrelste forskere satte seg selv på saken for å løse gåten.
Det er faktisk mulig å gjøre den norske prosessindustrien utslippsfri innen 2050. Men det blir hverken enkelt eller billig. Dessuten trengs det mye grønn energi og store mengder trær og andre planter.
Når stengte Norge? Hva skjer med høna? Bør sjøpølse spises med ketsjup? Geminis julequiz kan kanskje gi deg svaret.
Nylig inngikk SINTEF-konsernet, representert ved SINTEF-stiftelsen og SINTEF Ocean, og Trondheim Havn IKS avtale om et strategisk samarbeid mellom forskningsmiljø og havn. For en grønn omstilling og en bærekraftig utvikling innen marin og maritim...
Prosjekt som skal utvikle og pilotere et hydrogendrevet, nullutslipps katamaranfartøy for passasjer- og biltransport får støtte av Enova og Forskningsrådet.
Havet blir ikke rent før ulike bransjer sammen forvandler plastavfall til produkter. Desto viktigere er et ferskt norsk pionerprosjekt som skal gi brukt plast fra havbruket ny verdi.
Eiermøtet i Trøndelag Forskning og Utvikling (TFoU) besluttet torsdag ettermiddag å akseptere SINTEFs tilbud om å fusjonere virksomhetene.
– Det er urovekkende at så mange unge sykepleiere har fått psykiske vansker i løpet av pandemien, sier SINTEF-forsker Line Melby. 35 000 har svart på hvordan det er å være sykepleier i koronatiden.
Hvor mye finnes av de aller minste plastfragmentene i havene våre, og hvor giftige er de? Nå vil forskere ha svar. Det krever helt nye forskningsmetoder.
Styret i SINTEF AS har i dag vedtatt å tilby en fusjon med Trøndelag Forskning og Utvikling AS (TFoU).
Havvind kan dekke verdens energibehov mange ganger. Aldri før har interessen for den norske DeepWind konferansen, som SINTEF arrangerer sammen med NTNU, vært større. Konferansen åpnes av Olje- og energiminister Tina Bru.