Lydsignaler gir sikrere tunnelevakuering
Lydsignaler er et effektivt hjelpemiddel under evakuering under tunnelbrann, viser forskning. Det er godt nytt. Trafikanter kan nemlig ikke forvente å bli reddet av redningsmannskap under slike ulykker.
Lydsignaler er et effektivt hjelpemiddel under evakuering under tunnelbrann, viser forskning. Det er godt nytt. Trafikanter kan nemlig ikke forvente å bli reddet av redningsmannskap under slike ulykker.
Nytt dataverktøy som nå utvikles i EU-regi, skal lette utrulling av hydrogendrevne lastebiler, båter og tog når det nye Europa formes etter koronakrisen.
Ny lasersveiseteknologi kan sørge for at Statens vegvesen sparer rundt ti milliarder kroner på brobygging langs E39
SINTEF, NTNU og Trøndelag fylkeskommune går sammen om å dokumentere effekten av koronakrisen på transportnæringen, for å være forberedt på lignende situasjoner i fremtiden.
Hvorfor går flere gang- og sykkelveger raskt i oppløsning når de blir holdt bar om vinteren? Salting kan ha bidratt – i teorien faktisk både på godt og vondt.
Det mener forskere å ha belegg for. Det er godt nytt, fordi forsiktig kjøring også gir miljøgevinst.
Forskere fra Kongsberg-gruppen og SINTEF markerte i dag oppstarten på det fireårige prosjektet AUTOSHIP. Prosjektet som skal forske på selvkjørende skip er støttet fra EUs forskningsprogram Horizon 2020 og har en ramme på over 20 millioner euro...
- Skal luftfart ha en like stor rolle i framtiden, må bransjen løse sitt klimaproblem, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen. Fredag møttes toppledelsen i SINTEF og Avinor for å signere en samarbeidsavtale. El-fly, effektiv, sikker og...
Snart vil el-fly farte over himmelen i luftrommet mellom Røros og Østersund. Dette blir et helt unikt testområde for nullutslippsfly og droner.
Kjører vi mer miljøvennlig når vi blir varslet om lavutslippssoner på en skjerm i bilen? Foreløpige resultater fra forskningsprosjektet GeoSUM tyder på det.
Hvordan vil fremtidens transportsystem se ut? SINTEF har bidratt til å svare på dette gjennom deltakelse i strategigruppen Transport21, som nå har levert sin rapport til regjeringen.
Se for deg at du hver morgen tar heisen femti etasjer ned i bakken for å gå på kontoret. Det blir hverdagen for tusenvis av mennesker i Singapore om få år. Men hva skal til for at det skal oppleves som både trygt og trivelig? Norske forskere har sett...
Netthandel har potensial for å senke klimaavtrykket fra transport, men det er for tidlig å si om færre reiser til butikken veier opp for den økte godstransporten.
Verdens transportnett vokser stadig. «Grønn asfalt» og bærekraftig busstransport skal lette på miljøavtrykket fra framtidens transportårer.
Selvkjørende maskiner skal gi sikrere og mer effektiv veibygging. Når den autonome valsen ruller ut på anleggsplassen, har SINTEF bidratt med kunnskap om sensorer, kompaktering og regelverk for autonome anleggskjøretøy.
Selv om vi ikke har hatt store katastrofer i tunneler og underjordsanlegg i Norge, har det de siste årene vært mange hendelser hvor kun små marginer hindret fatale utfall. Nå vil forskerne bedre sikkerheten.
Det er ventet en enorm vekst i godstransporten fremover. Hvordan skal samfunnet håndtere dette?
Forskere begynte å måle hvor mye bygninger på Svalbard beveger seg for to år siden. Allerede nå ser de overraskende resultater. Vi synker.