
Høringssvar om virkemidler for å fremskynde null- og lavutslippsfly
SINTEF bidrar med innspill til effektive virkemidler for å fremskynde innfasing av null- og lavutslippsfly i norsk luftfart.
SINTEF bidrar med innspill til effektive virkemidler for å fremskynde innfasing av null- og lavutslippsfly i norsk luftfart.
Hva skal vi gjøre med den stadig økende haugen av brukte elbilbatterier? Det er et spørsmål mange stiller seg.
Som en del av forskningsinfrastrukturen OceanLab, har SINTEF Ocean og NTNU anskaffet en ny elektrisk arbeidsbåt som skal frakte forskere og utstyr rundt på fjorden.
Et pilotprosjekt på Trosvik skole i Fredrikstad vil gi mer kunnskap om gjenbruk av elbilbatterier. Batterianlegget på skolen settes i drift høsten 2023, og skal blant annet bidra til at bygget kan bruke sin egenproduserte solenergi når strømprisene...
De fleste nye biler i Norge er elbiler. De har svære batterier som er vanskelige å resirkulere. – Vi kan bistå industrien med å lage batterier som er mye lettere å gjenbruke, sier NTNU-forsker.
Som del av det fireårige sirkulærøkonomiprosjektet TREASoURcE skal det installeres stasjonære batterisystemer (Battery Energy Storage System, BESS) med brukte elbilbatterier ved to demonstrasjonsanlegg i Norge og Finland sommeren 2023.
Nå kan norske aktører utvikle egne løsninger for batteriproduksjon. Nyåpnede SINTEF Battery Lab skal gi Norge konkurransefordeler i globalt kappløp.
Batteriselskapet Elinor Batteries og SINTEF inngår strategisk samarbeid med mål om å lykkes med etableringen av en gigafabrikk for produksjon av bærekraftige og konkurransedyktige batterier i Trøndelag.
Når sola skinner og vinden blåser har det til nå vært vanskelig å lagre energien. Men i et laboratorium i Trondheim har forskerne fått det til – helt uten avansert batteriteknologi.
Forskning, industri og politikk møttes under Arendalsuka 2022 for å drøfte hva vi trenger å vite for å gjøre batterier til Norges største jobbskaper på 2020-tallet.
Nytt europeisk forskningsprosjekt skal gjøre produksjonen rimeligere og mer miljøvennlig, batteriene skal bli sikrere og mer effektive.
Norsk batteristrategi lansert samme dag som FREYR igangsatte gigafabrikk på 29 GWh i Mo i Rana.
Snart vil det bli enorme mengder med brukte elbilbatterier tilgjengelig, men vi vet ennå ikke hvordan vi skal organisere gjenbruk av denne enorme ressursen.
SINTEF har utviklet brenselcelleteknologi siden slutten av 1980-tallet. Den langsiktige FoU-aktiviteten står nå sentralt i det grønne skiftet.
Batterier skal gjøre verden grønnere, men de begynner livet som energikrevende miljøsvin. Forskere i SINTEF har klart å lage batterier både billigere, enklere og med mye lavere energiforbruk.
Elektrifisering av sokkelen har lenge vært et politisk tema. Nå mener forskere dette kan gjøres ved hjelp av brenselceller på plattformene. Det sparer oss for nye sjøkabler og CO2-utslipp.
Verdikjeden som skal bygge ny industri knyttet til produksjon av batterier får nå støtte til å produsere ny kunnskap om bærekraftige batterimaterialer.
Nå har SINTEF åpnet kontor hos Kongsberg Innovasjon i Kongsberg Teknologipark. Sammen skal vi utvikle varer og tjenester for en ny norsk industri.