SINTEF EU Summit bygger relasjoner og gir våre kunder strategisk innsikt
Årets SINTEF EU Summit er et viktig kunde- og nettverksarrangement.
Årets SINTEF EU Summit er et viktig kunde- og nettverksarrangement.
Usikkerheten rundt sikring av arbeid på skrå tak skaper frustrasjon i byggebransjen. SINTEF etterlyser tydelige krav, bedre samarbeid og tryggere løsninger.
Forskningssenteret TRACE utvikler kunnskap og verktøy for et transportsystem som støtter et lavutslippssamfunn – samtidig som det ivaretar naturen.
Forskere har utviklet en varmelagringsenhet som tar mindre plass enn en vanlig varmtvannsbeholder. Den lades når strømmen er billig og avgir varme når det trengs.
Kartverket, Ericsson, SINTEF og Telia undersøker om 5G og satellitter kan gi mer presis posisjon for nødetater, autonome kjøretøy og droner. Nå er første praktiske test via 5G-nettet gjennomført.
1. september 1939 åpner laboratoriet som skal befeste Norges posisjon som maritim stormakt. Dessverre velger Adolf Hitler samme dag til å invadere Polen.
Skal skipsfartens havarerte klimaavtale berges, må Norge og andre vise verden at klimakrav kan innfris med akseptable kostnader.
Med «Coffee & Chips» håper Vegard Standeren Olsen å skape en fysisk møteplass der halvleder- og sensorteknologi står i fokus.
Metaller fra Norge roses ofte for det lave fotavtrykket sitt. Men akkurat nå teller det enda mer at de blir til i et europeisk demokrati.
I Norge har utbyggerne krav om å sette inn pipe i de fleste nye småhus. Men krav om montere ildsteder finnes ikke. Det er et paradoks, mener SINTEF-forsker.
Ofotbanen og Malmbanan, som går gjennom arktiske strøk med ekstreme værforhold, blir testarena for fremtidens jernbaneteknologi.
Den nye forskningssjefen har 21 års erfaring fra industri og virkemiddelapparat, og vender nå tilbake til SINTEF der han tilbragte åtte år som materialforsker i perioden 1996-2004.
Kunstig intelligens inntar finanssektoren i rakettfart. Men en lite synlig trussel kan undergrave stabiliteten i finansmarkedet.
Ved å bruke to propeller som roterer motsatt vei, kan et skip bruke mindre energi på å bevege seg fremover. Nå gjør ny kunnskap at flere skip kan ta i bruk teknologien, som blant annet Hurtigruten satser på i sitt Sea-Zero prosjekt.
EPS og XPS fra riving er ikke bare avfall, det er ressurser. Med bedre sortering, smartere logistikk og mer samarbeid kan bransjen ta store steg mot en mer sirkulær fremtid.
Det ikke bare er bygging og drift av bygninger som belaster klimaet, skader og vedlikehold kan også gi betydelige utslipp. Vi har estimert klimakostnadene ved fuktskader i tak.
Bygging i værharde strøk krever mer enn solide konstruksjoner – det krever klimakunnskap, vernetiltak og god plassering. Byggforskserien gir verktøyene du trenger.
Hvor ren må egentlig klimagassen CO₂ være for at den ikke skal skape trøbbel under transport og lagring?