Til hovedinnhold
Norsk English

Forskningsgruppe Kinetikk og katalyse

Kinetikk- og katalysegruppen leverer løsninger for mer energieffektiv, miljøvennlig og bærekraftig prosessteknologi.

Kontaktperson

Vi bruker vår kunnskap innen katalyse, reaksjonskinetikk, reaktor- og prosessteknologi for å møte samfunnsbehovet for bærekraftig energi, fornybare kjemikalier og reduserte utslipp.

Forskningsområder

  • Heterogen katalyse
  • Reaksjonskinetikk
  • Prosesskjemi og teknologi
  • Biobaserte prosesser og produkter
  • Konvertering av olje og gass
  • Hydrogenproduksjon og bruk
  • CCU
  • Utslippsreduksjon
Person heller væske over i prøveglass

Forskningstilnærming

Hender med hansker heller materialer fra glass
  • Flere tilpassbare enheter fra laboratorium til pilotskala for å undersøke katalytiske reaksjoner ved industrielt relevante forhold
  • Modellering og teoretiske studier
  • Tett samarbeid med NTNU (Gemini-senteret KinCat) og næringen
  • Identifisering av de beste toppmoderne løsningene for kunden
  • Utvikling av ny katalysatorteknologi for fremtidige behov: fra proof-of-concept til pilotering
Fire bilder på rekke

Ekspertiser

Laboratorier

Pilotanlegg katalyse

Pilotanlegg katalyse

Pilotanlegg katalyse er et laboratorium som kan kjøre eksperimentelle forsøk nært industrielle betingelser for ulike katalytiske prosesser.

Gasskonverteringslaboratoriet

Gasskonverteringslaboratoriet

Gasskonverteringslaboratoriet består av flere fleksible eksperimentelle enheter for å studere katalytiske reaksjoner ved enten relevante industrielle betingelser eller for akademiske studier.

Prosjekter

WASTE2ROAD - Biofuels from WASTE TO ROAD transport

WASTE2ROAD - Biofuels from WASTE TO ROAD transport

Start:
End:

The objective of WASTE2ROAD is to develop a new generation of cost-effective biofuels from a range of low-cost biogenic residues and waste fractions (contaminated wood, black liquor from pulp and paper industry, and municipal solid organic waste incl...

PULP&FUEL- fra tremasse og papirindustriavfall til drivstoff

PULP&FUEL- fra tremasse og papirindustriavfall til drivstoff

Start:
Slutt:

Transportsektoren domineres av fossile drivstoffer og alternative drivstoffer representerer bare 5% av forbruket i EU. Innen 2020 har EU som mål å oppnå 10% fornybar energi i transportsektoren. For å oppnå dette målet trengs det nye avanserte...

Strategiske forskningssentre

Bio4Fuels - nasjonalt krafttak for bærekraftig biodrivstoff

Bio4Fuels - nasjonalt krafttak for bærekraftig biodrivstoff

Start:
Slutt:

Ambisjonen til FME Bio4Fuels er å redusere klimagassutslipp fra transportsektoren ved å realisere bærekraftig og økonomisk produksjon av biodrivstoff. Biomasse, spesielt rester fra skog og landbruksavfall, er en fornybar ressurs som har stort...

Kontaktinformasjon