
Første hydrogendrevne havbruksbåt klar i 2023
Sjøsettes samtidig som at et pilotanlegg for hydrogenproduksjon står klart i Rørvik, som skal skalere fra 45 kilo hydrogen per døgn neste år til kapasitet på åtte tonn per døgn i 2025.
Sjøsettes samtidig som at et pilotanlegg for hydrogenproduksjon står klart i Rørvik, som skal skalere fra 45 kilo hydrogen per døgn neste år til kapasitet på åtte tonn per døgn i 2025.
Elektrifisering av sokkelen har lenge vært et politisk tema. Nå mener forskere dette kan gjøres ved hjelp av brenselceller på plattformene. Det sparer oss for nye sjøkabler og CO2-utslipp.
Strømprisene stiger, elbilfordelene forsvinner og ladekøene blir lengre i helger og ferier. Hva skjedde egentlig med hydrogenbilen som grønt alternativ for persontransport?
UNIS, Store Norske og SINTEF inngår nå i en avtale om strategisk samarbeid innenfor fornybare energisystemer tilpasset arktiske forhold. Bakgrunnen for samarbeidet er knyttet til den fremtidige energiomstillingen på Svalbard og i Longyearbyen, som...
SINTEF-spinoffen Hystar har utviklet en unik, patentert elektrolyseteknologi som vil gjøre produksjon av grønt hydrogen billigere. Nå får de 38,2 millioner i støtte fra Enova.
Verdikjeden som skal bygge ny industri knyttet til produksjon av batterier får nå støtte til å produsere ny kunnskap om bærekraftige batterimaterialer.
Utviklingen av nye batterikonsepter skal snart gå fem til ti ganger raskere enn i dag ved hjelp av internasjonalt samarbeid, roboter og kunstig intelligens.
Europakommisjonens president Ursula von der Leyen lanserte Clean Hydrogen Partnership under EUs Hydrogen Week nylig. Den felles forsknings- og innovasjonsplattformen vil finansiere prosjekter på til sammen minst to milliarder euro.
Veikartet foreslår ulike typer forskning som må til slik at vi kan endre måten vi utvikler og designer batterier på. Målet er å øke både ytelse og holdbarhet, men også se på sikkerhet, bærekraft og å gjøre batteriene billigere.
Verden skriker etter sjeldne materialer til elbiler, vindturbiner og andre teknologier vi trenger mer av. Klarer vi sikre tilgangen til disse materialene uten at natur og menneskeliv trues?
Supertynne metallmembraner separerer hydrogen raskere enn alle andre metoder. 20 år etter at SINTEF fikk det første patentet, står selskapene i kø for å bruke løsningen.
Å produsere og lagre sin egen fornybare energi er en drøm for mange europeiske småsamfunn. På Byneset i Trondheim finner vi et av verdens første pilotanlegg som demonstrerer en slik løsning basert på hydrogen.
Høyt henger de, og nyttige er de. På SINTEFs nye solcellelab kan du se utover hele Trondheim. Og lysforholdene er optimale for forskning på solceller under nordiske forhold.
Skal vi få materialer og ferdigvarer til å vare lenger – selve målet med sirkulærøkonomien – må vi kunne måle om vi er på rett vei. Da trengs indikatorer, men det skriver regjeringen lite om.
SINTEF skal jobbe med å løse forskningsutfordringer knyttet til bruk av ammoniakk som nullutslippsdrivstoff for skipsfarten. Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn annonserte i forrige uke at prosjektet Ammonia Fuel Bunkering Network finansieres...
Næringsminister Iselin Nybø (V) og kunnskapsminister Guri Melby (V) hadde med seg 120 millioner kroner til prosjektet ZeroKyst i Trondheim i dag.
Prosjektet vil akselerere hydrogenproduksjon i stor skala og bidra til Europas mål om å oppnå klimanøytralitet.
Hvorfor smelte når man kan presse? En ny metode for gjenbruk av metallspon halverer kostnadene og reduserer energiforbruket med 90 prosent.