
SINTEFs ekspertise på CO2-lagring brukt i nederlandsk prosjekt
Nederland trengte en tredjepartsvurdering for prosjektet Aramis som skal lagre CO2 på nederlandsk sokkel.
Nederland trengte en tredjepartsvurdering for prosjektet Aramis som skal lagre CO2 på nederlandsk sokkel.
Et samarbeid mellom lastebil- og drivstoffprodusenter og forskningsinstitutter bringer nå klimaomstillingen til Europas tungtransport. Med støtte fra EU skal de første av hele 150 hydrogendrevne lastebiler innta europeiske veier allerede i 2024.
Forskere skal bruke speil til å fange konsentrert sol. Solanlegget vil også skille seg ut fordi det kommer til å produsere både strøm og varme – som skal brukes til CO2-fangst.
Magnetene i vindmøller kommer fra Kina. Materialene i el-bil batterier kommer i hovedsak fra Kongo. I dag fraktes viktige mineraler og metaller til Europa fra ustabile land langt unna. Kan vi sikre tilgangen på hjemmebane? Her er forskernes tre...
Hvordan vil våre liv se ut i 2030 og utover? For å gå i retning av et bærekraftig samfunn er det ikke nok å se til økonomisk vekst. Et nytt forskningsprosjekt vil undersøke følgene av å legge til livskvalitet, inkludering og bærekraft inn i...
Forbruk av varer og tjenester – og ikke bare utslipp fra produksjon – må tas med i regnskapet. Men, hvordan får vi med utslipp fra de varene som er produsert i utlandet?
Norsk selskap plugger nå forlatte petroleumsbrønner ved hjelp av kunstig lava – så langt med hell. Ferske lab-resultat tilsier at forsegling av CO2-lagre kan bli neste bruksområde.
Nå kan norske aktører utvikle egne løsninger for batteriproduksjon. Nyåpnede SINTEF Battery Lab skal gi Norge konkurransefordeler i globalt kappløp.
Dette vil SINTEF gjøre ved å ta i bruk sin ekspertise på flerfasemodellering og et anlegg for CO2-strømning i verdensklasse.