Den avanserte bølgemaskinen og den fleksible slepevognen muliggjør testing av store modeller og komponenter i fullskala, som folier, streamers og kabel-/rørseksjoner.
Hovedegenskaper:
- Dimensjoner: 174 m (L) × 10 m (B) × 5,6 m (D)
- Flerbruks slepevogn med hastigheter opp til 6 m/s, benyttes til klassiske motstands- og fremdriftstester, Planar Motion Mechanism (PMM)-tester med forhåndsdefinerte bane, samt følging av selvgående modeller i sjøgang.
- Laboratoriestyringssystem for automatisert og ubemannet testing, som muliggjør effektiv gjennomføring av omfattende testmatriser.
- Friprøve testrigg for testing av konvensjonelle propeller, pods/thrustere, dysepropeller, kontra-roterende propeller m.m.
- 6 frihetsgrad Hexapod for PMM og andre tvungne bevegelsestester er montert på en sideveis skinne på slepevogn for økt kapasitet i slaglengde og hastighet
- Kabeldrevet parallellrobot (CDPR) for påføring av eksterne laster på modeller, typisk brukt til å simulere seil- og overbyggkrefter på vindassisterte fartøy via hybridtester.
- Bølger via hengslet padletype bølgemaskin i den ene enden av bassenget, som kan generere regulære, irregulære og ekstreme bølger. Installert i 2024 med aktiv refleksjonskompensasjon.
- Vindgenerering via bevegelig viftebatteri, som kan blåse fra alle retninger. Både konstant og varierende vind (kast-spekter) kan simuleres.
Instrumentering:
- Presisjonsdynamometre for motstands-, fremdrifts- og propelltester
- Et bredt spekter av høyoppløselige sensorer og spesialtilpassede dynamometre for måling av propulsjonskrefter, slamming-laster, globale bølgelaster, bølgehøyder og akselerasjoner
- Lokalt optisk posisjons-/bevegelsesmålingssystem på slepevognen
- Automatisk modellfølgesystem
- Digitale og analoge grensesnitt for sanntidskobling til fysiske modeller (f.eks. bevegelseskontroll og -demping, dynamisk posisjonering, autopilot, ubemannede og autonome systemer)
- HD-kamerasystem over og under vann, inkludert bruk av augmentert virkelighet (AR) for informasjons-lag
Eksempler fra Skipsmodelltanken
Bruksområder
Skipsmodelltanken, utstyrt med moderne målesystemer, er en viktig ressurs innen utvikling og optimalisering av skip.
Skipshydrodynamikk
Innen skipshydrodynamikk kombineres kapasitetene fra Skipsmodelltanken, Havbassenget, Kavitasjonstunnelen og numeriske simuleringer for helhetlig analyse, optimalisering og verifikasjon av ytelse innen motstand og fremdrift, sjøgang, manøvrering, dynamisk stabilitet, slamming-laster og grønn sjø på dekk, samt energieffektivitet og operabilitet i reelle sjøforhold.
Testkapasiteter:
- Motstands- og fremdriftstester
- Friprøvetester av propell, stasjonære og dynamiske blad-laster, ventilasjonseffekter
- Sjøgangstester i motsjø og medsjø (for skrå sjø benyttes Havbassenget)
- Lokale og globale bølgelaster
- PMM-tester for manøvreringskoeffisienter
- Ytelse av energisparende tiltak (ESD)
- 3D-medsstrømningsmålinger
- Strømningsvisualisering
- Hydrodynamiske krefter på legemer under vann
- Cyber-fysiske tester av vindassisterte og vinddrevne fartøy
Offshore hydrodynamikk
Innen offshore hydrodynamikk brukes Slepetanken når det er behov for en lang tank, for eksempel for sleping av strukturer i rolig vann eller testing av lange slanke strukturer i bølger.
Typiske offshore-prosjekter som utføres i slepetanken:
- Sleping av offshore-strukturer for å studere VIM eller vake, og for å bestemme slepelaster.
- Sleping av stigerør, navlestreng og kabler for å studere VIV.
- Sleping av fiskeoppdrettsanlegg for å måle strøminduserte laster og for å studere intern sirkulasjon i lukkede fiskeoppdrettsanlegg.
- Testing av rader med flytende solcellepaneler i bølger, der strøm modelleres ved sleping.
- Tvangsbevegelse av segmenter av flytere utsatt for bølger og strøm (modelleres ved sleping).
Kunder og prosjekter
Våre hovedkunder og samarbeidspartnere for modelltesting inkluderer skipsdesignere, verft, teknologileverandører, rederier, myndigheter, mariner og kystvakter. Skipsmodelltanken benyttes til testing av alt fra små høyhastighetsfartøy, ferger, SOV-er, cruiseskip, RoPax og bilfraktere til de største klassene av containerskip, bulkskip og tankere.
Prosjektene spenner fra målrettet ytelsesverifikasjon til dyptgående fysiske studier for forskningsprogrammer og validering av simuleringsverktøy. Modelltestkampanjer er en fast del av optimaliserings- og verifikasjonsprosjekter for nye design, samt for å dokumentere effekten av energieffektiviseringstiltak som følge av EEDI/EEXI- og CII-krav.
Hvorfor velge SINTEF?
Våre storskala test-fasiliteter og avanserte utstyr er designet for å håndtere store modeller, realistisk miljøsimuleringer og integrasjon med kontrollsystemer om bord, for svært nøyaktige resultater. Denne infrastrukturen, kombinert med vår unike problemløsningskompetanse, gjør oss i stand til å håndtere et bredt spekter av komplekse utfordringer for havnæringene.
I tillegg til våre moderne fasiliteter, får du tilgang til et samarbeidsmiljø i verdensklasse. SINTEF er ledende innen utvikling av ny kunnskap og avanserte simuleringsverktøy som direkte støtter havnæringene. Vårt nære samarbeid med NTNU gir ytterligere faglig styrke og tilgang til bred forskning og akademisk kompetanse.
Norsk havteknologisenter
Vi bygger nå et nytt Havbasseng og et nytt basseng for sjøgang og manøvrering, som blir en del av det nye Norsk havteknologisenter. Dagens Havbasseng og Skipsmodelltank vil være i drift frem til de nye fasilitetene er klare.