
Lastebil uten sjåfør passerte grensa fra Sverige til Norge
SINTEF ledet demoen som er en viktig milepæl for utviklingen av automatisert godstransport på offentlig vei.
SINTEF ledet demoen som er en viktig milepæl for utviklingen av automatisert godstransport på offentlig vei.
Transportsektoren skriker etter arbeidskraft. Automatisering og fjernoperasjon kan avlaste arbeidstakere, øke sikkerheten og løse flere samfunnsutfordringer.
Veien mot selvkjørende kjøretøy krever teknologisk og juridisk nyvinning.
Transport på innlands vannveier regnes med sine lave samfunnskostnader som den nest mest bærekraftige formen for landtransport – bare slått av jernbane. Og når alle transportformer går over til nullutslipp, blir vannveistransport den transportformen...
AEGIS-prosjektet vant prisen for 'Market Uptake' under EU-kommisjonens konferanse om europeisk sjøtransport, Waterborne days, som nettopp ble arrangert i Brussel.
Det er flere gode grunner til å gjøre transport av varer mer automatisert, blant annet mangel på sjåfører i framtida og behov for mer effektiv og miljøvennlig frakt.
De oppgavene vi som førere av kjøretøyer utfører i dag, vil flyttes til maskiner når teknologien gjør det mulig og brukerne etterspør slike løsninger. Det er ingen enkel sak – men vi i Norge er langt framme i skoa.
Skal fremtidens automatiserte og digitaliserte samfunn bli en realitet i Norge, er vi avhengig av mer nøyaktige posisjoneringstjenester – i sanntid.
EU-prosjektet MODI skal legge til rette for automatisert tungtransport uten sikkerhetssjåfører. Systemene skal testes på motorveien fra Rotterdam til Moss.
En bil som ikke vet hvor den er, kan ikke kjøre selv. Dagens posisjoneringstjenester er ikke nøyaktige nok.
De mest avanserte bilene på veiene våre klarer i dag å styre seg selv i visse situasjoner, men fortsatt leveres de med ratt og bremsepedaler. Hvor langt unna er vi et trafikkbilde der biler kjører helt av seg selv?
Nå skal telenettet langs riksveiene styrkes. Da lønner det seg å ta høyde for at bilene blir stadig mer selvkjørende og vil trenge god og stabil teledekning.
Digitale gjerder, også kalt «geofence», kan gi helt nye muligheter for å regulere trafikken. Men for å ta ut potensialet må folk akseptere både teknologien og reguleringen fra myndighetene.
Automatiserte biler og busser kjører ikke i fylla, er ikke uoppmerksomme, søvnige eller aggressive. Helt selvkjørende biler vil kunne følge trafikkreglene til punkt og prikke.
Nylig inngikk SINTEF-konsernet, representert ved SINTEF-stiftelsen og SINTEF Ocean, og Trondheim Havn IKS avtale om et strategisk samarbeid mellom forskningsmiljø og havn. For en grønn omstilling og en bærekraftig utvikling innen marin og maritim...
Den 22. oktober lanserte Senior Minister of State for Transport and Foreign Affairs, Chee Hong Tat, og Norges ambassadør til Singapore, Anita Nergaard, et nytt veikart for smarte og autonome skipstransportsystemer. Lanseringen fant sted på SMI Forum...
Nå er vi ett skritt nærmere en selvkjørende anleggsmaskin. I sommer ble denne valsen for første gang testet uten noen i førerhuset.
Forskere fra Kongsberg-gruppen og SINTEF markerte i dag oppstarten på det fireårige prosjektet AUTOSHIP. Prosjektet som skal forske på selvkjørende skip er støttet fra EUs forskningsprogram Horizon 2020 og har en ramme på over 20 millioner euro...