Dette kjente kjemikaliet kan gjøre langdistanse skipsfart helgrønn
Framtidas lasteskip kan med relativt enkle grep bli helgrønne. Løsningen ligger i kjemikaliet ammoniakk, en solid dose tungregning og en motormodifikasjon eller to.
Framtidas lasteskip kan med relativt enkle grep bli helgrønne. Løsningen ligger i kjemikaliet ammoniakk, en solid dose tungregning og en motormodifikasjon eller to.
Hvordan vil den norske bilparken se ut i fremtiden? Vil alle person- og varebiler være batteridrevet, eller vil flere hydrogenkjøretøy innta veiene? Vil vi i det hele tatt eie vår egen bil, og kjøre den selv?
Hvordan kan lengre, raskere og hyppigere tog krysse arktiske regioner der bakken har vært frossen hele året, og nå smelter?
Stadig flere sykler også om vinteren. Men hvilken type sykkelvei er best – for syklisten, sykkelen, veien og miljøet?
Digitale gjerder, også kalt «geofence», kan gi helt nye muligheter for å regulere trafikken. Men for å ta ut potensialet må folk akseptere både teknologien og reguleringen fra myndighetene.
SINTEF Ocean har inngått et samarbeid med ESA, den europeiske romfartsorganisasjonen. Sammen skal vi bidra i utviklingen av sikre og effektive autonome maritime operasjoner, og øke sikkerheten til sjøs og forbedre kystovervåking.
Hva gjør tusen nye elsparkesykler med trafikken, gatebildet og klimaet? Og hvor mange ulykker vil de føre til?
Med en digital lås kan du gi andre adgang til å låse opp inngangsdør eller vareboks ved døra, uten å være hjemme selv. Men hvordan kan varelevering gjøres trygt og sikkert – slik at du og jeg kan stole på systemet?
Automatiserte biler og busser kjører ikke i fylla, er ikke uoppmerksomme, søvnige eller aggressive. Helt selvkjørende biler vil kunne følge trafikkreglene til punkt og prikke.
Sammen med næringsaktører utvikler SINTEF en ny løsning for hjemlevering av varer og tjenester. I den anledning gjennomfører forskerne en spørreundersøkelse om handlevaner og preferanser for levering ved netthandel.
Luftfartstilsynet, Avinor, Norsk Industri og SINTEF vil gå sammen om å opprette et innovasjons- og testsenter som skal fremme utvikling av bærekraftig luftfart, og dermed redusere utslippene fra norsk luftfart og bidra til å skape nye norske...
Vindbasert propulsjon har for tiden en renessanse som et virkemiddel for mer miljøvennlig shipping. SINTEF Ocean ønsker å bidra aktivt innenfor dette spennende fagfeltet gjennom å knytte kontakter, lære og dele vår forskning. Derfor har vi blitt...
Hva må til for at det skal være trygt å sende et fartøy uten mannskap til sjøs? Hvordan skal fartøyene oppdage en kajakkpadler eller en fritidsbåt som roter seg inn i kursen til det førerløse fartøyet? Det skal et nytt senter for forskningsdrevet...
Trygge, robuste og smarte. Slik skal morgendagens intelligente skip bli i storstilt EU-prosjekt.
Risikovurdering og bekymring avgjør hvilken transportform fotgjengere og syklister velger, viser ny forskning.
Norge trenger mer enn 100 nye skip de neste årene. De fleste av disse bør ha null utslipp. En nytt modulbasert skipsdesign som nå utvikles i et norsk innovasjonsprosjekt kan gi det grønne skiftet et løft til havs.
Som knutepunkt i transportsystemet er havnene helt sentrale for utviklingen av utslippsfri transport. Men de som opererer i og rundt havna, strever med å utnytte alle mulighetene til å påvirke transportsektoren, viser intervjuer med ulike aktører i...
Hydrogendrevne kortbanefly skal være i lufta i 2028 og mellomdistansefly i 2035. Om vår hjemlige industri griper sjansen, kan grønn luftart få flyteknologi og bakkeløsninger fra Norge.