
– Klimasmart er et konkurransefortrinn
Verdens transportnett vokser stadig. «Grønn asfalt» og bærekraftig busstransport skal lette på miljøavtrykket fra framtidens transportårer.
Verdens transportnett vokser stadig. «Grønn asfalt» og bærekraftig busstransport skal lette på miljøavtrykket fra framtidens transportårer.
Batteriproduksjon. Autonom skipsfart. Utnytte bioressurser på nye måter. Ultralyd og helsedata til næringsutvikling. Dette er noen av områdene der Norge kan skape helt nye vekstnæringer, ifølge vurderinger som SINTEF har gjort for NHO i en fersk...
SINTEF har spilt inn EU-koordinator hos SINTEF Manufacturing, Lene Lad Johansen, som kandidat til EUs mission board for klimanøytrale og smarte byer.
Nå skal beboerne slippe å flytte bilen etter at de har ladet. Mandag signerte Røverkollen borettslag og OneCo avtalen om grønn energi i garasjeanlegget.
Fredag 18. januar overrakte Norges Forskningsråd til Olje- og energidepartementet en effektstudie. Den viser at å investere i energiforskning de siste ti årene har vært veldig lønnsomt.
SINTEF utgir nå en veileder for offentlige anskaffelsesprosesser innen utslippsfrie byggeplasser.
Energi- og klimautfordringene henger tett sammen. Løser man energiutfordringene, så bidrar det til å løse klimautfordringene. Vi i SINTEF Energi jobber med fremtidens energiløsninger og dermed også teknologi for et bedre samfunn.
For å nå nasjonale klimamål og fremme grønn konkurransekraft er det nødvendig å redusere utslipp av karbondioksid (CO2) i transportsektoren. EU har et internasjonalt mål om å redusere klimagassutslippene fra europeisk transportsektor med 60 prosent...
Utslippsfri produksjon av strøm er avgjørende for det grønne skiftet, ifølge Nils Røkke, forsker og direktør for bærekraft i SINTEF. Han ønsker en strengere klimapolitikk velkommen.
Arendalsuka: Tirsdag 15. august presenterer NTNU og SINTEF rådene i Arendal.
Nils Røkke, direktør for bærekraft i SINTEF, skal nå lede en stor, europeisk energiforskningsallianse. Et av målene hans er å doble energiforskningsbudsjettet i Europa på to år.
Er det mulig å bygge veier som produserer mer energi enn de bruker i løpet av levetiden? Forskere fra SINTEF og NTNU er på saken.
I midten av august merket jeg godt at studentene kom tilbake på Gløshaugen, hvor vi i SINTEF Energi også holder til. Det yrende studentlivet markerer starten på et nytt semester med undervisning ved NTNU, og samtidig betydde dette at sommerforskerne...