Tidenes viktigste transportplan
Norge har denne våren en gyllen mulighet til å legge til rette for smart og bærekraftig transport.
Norge har denne våren en gyllen mulighet til å legge til rette for smart og bærekraftig transport.
Er det mulig å bygge veier som produserer mer energi enn de bruker i løpet av levetiden? Forskere fra SINTEF og NTNU er på saken.
15. desember delte Forskningsrådet ut 400 millioner kroner til miljøvennlig energi. SINTEF, NTNU og norske industripartnere ble tildelt nesten halvparten. Sammen skal de bruke pengene til å bygge en forskningsdrevet "motor" for det grønne skiftet.
Belønnet med førstepremie fra FN, får SINTEF lede pionerprosjekt som skal bringe solrike Nord-Afrika og Midtøsten et skritt nærmere soldrevne kystfartøyer.
Hjemmetjenesten i Horten så at arbeidsplanlegging stjal mye tid. Pasientene ønsket på sin side at færre hjelpere kom innom og at de var mer presise. Planleggingsverktøyet SPIDER gir nå bedre resultater for begge parter.
Om alle personbiler i Norge tar i bruk fartsvarslingssystemet ISA vil det kunne redusere både fartsnivået og klimautslippene, konkluderer ny rapport. Lavere fartsnivå gir også færre drepte og hardt skadde i trafikken.
Designere i Moods of Norway samarbeider med skandinaviske forskningsmiljøer for å utvikle en unik reflekstråd til bruk i moteklær. Nå har de laget en prototyp som vekker oppsikt.
Svaret er "ikke så veldig", skal vi tro etter at 59 barn i fjor høst syklet i forskningens tjeneste.
Hydrogendrevne vare- og lastebiler kan kutte norske CO2-utslipp fra godstransport på vei med 20 prosent innen 2030, ifølge ny studie.
Tre til fire hundre millioner kroner kan spares årlig på strekningen Steinkjer – Bodø, hvis batteri- eller hydrogendrevne tog velges framfor tradisjonell elektrifisering, viser SINTEF-studie.
Avgiftsfritak ved anskaffelsen er det viktigste virkemidlet som får nordmenn til å kjøpe elbil. Gratis bompassering bidrar også til valget – for annenhver el-bilist.
Tar du ofte sjanser, og lander på beina? Da har du sannsynligvis en velutviklet hjerne.
Når tog innstilles og busser må settes opp, blir det kaos ved Jernbanetorget. Forskere justerte løsningen litt, og NSB kunne doble avviklingskapasiteten.
Oljeselskapene i Norsk olje og gass har besluttet å gjennomføre en ny studie for å sikre at norsk sokkel fortsatt er blant de ledende innenfor helikoptersikkerhet.
En ny bok fra SINTEF gir en innføring i punktlighetsarbeid for jernbanen.
En vrimmel av rigide støtteordninger som ikke spiller sammen, skaper belastninger for funksjonshemmede og kan gjøre dem mindre attraktive for arbeidsgivere.
NRK Newton har vært på besøk i vår nye SINTEF Energy Lab. Programlederne lurer på om det trygt å sitte i en bil når det lyner.
Hvordan kan Oslo sentrum forbli attraktiv for innbyggere, tilreisende og næringsliv? Fordel gatearealene mellom forskjellige brukere til ulike tider av døgnet, mener forskere. Innlegget Levende bysentra krever samarbeid og bedre organisering dukket...