
Ammoniakk
Ammoniakk blir nå løftet fram som et lovende nullutslippsdrivstoff som kan bidra til dekarbonisering av skipsfartsindustrien.
Fagene vi bruker er i hovedsak termodynamikk, strømningslære, analyse og optimalisering av energiprosesser, energisystemer og verdikjedeanalyse. Vi er ca. 70 forskere fordelt på fem faglag; Mobilitet, Energiprosesser, Prosessteknologi, Strømningsfenomener og Termodynamikk.
Vi er opptatt av hvordan løsningene for energiomstillingen påvirker klima og natur, samt muligheter og trusler knyttet til utvikling og bruk av kunstig intelligens innen våre prioriterte satsinger.
Vi bygger kunnskap gjennom arbeid i laboratoriet, numeriske metoder og modeller og analyse. Vekselvirkningen mellom disse gir grunnlag for nye løsninger for kundene samtidig som samfunnets behov ivaretas. Dette er bærekraft i praksis.
Avdelingen utvikler og gjennomfører store F&U-prosjekter med utgangspunkt i våre prioriterte forskningsområder. Avdelingen leder store nasjonale og europeiske prosjekter som gigaCCS og HYDROGENi som er forskningssenter for miljøvennlig energi (FME). Vi er også partner i FME MarTrans og InterPlay. Videre leder vi Petroleumssenter LowEmission. I EUs rammeprogram koordinerer vi prosjektene ACCSESS, H2GLASS og COREu. Vi har en omfattende forskningsinfrastruktur, både digital (for eksempel ThermoPack og EnergyModelsX) og fysisk innen CCS, hydrogen og ammoniakk. Vi har også utstyr for å teste varmevekslere.
Avdelingen er lokalisert i Kolbjørn Hejes vei 1D og Sem Sælands vei 11 (8 etasje)
Medarbeidere i avdeling Gassteknologi
Ammoniakk blir nå løftet fram som et lovende nullutslippsdrivstoff som kan bidra til dekarbonisering av skipsfartsindustrien.
I flere tiår har SINTEF samarbeidet tett med industrien om et bredt spekter av teknologier for å utvikle løsninger for karbonfangst, lagring og utnyttelse, og dermed bidratt til betydelige reduksjoner i klimagassutslipp.
SINTEF skaper fremtidsrettede og innovative løsninger for energieffektivisering i industrien.
Hydrogen har krefter nok til at stoffet løftet NASAs romferger. Og så klimavennlig er dette brenselet, at eksosen kun er vann.
Fjerning av klimagasser, klimapositive løsninger, er helt nødvendig dersom vi skal klare å begrense global oppvarming til 1,5 grader. Behovet for nye klimapositive løsninger er presserende.
Vi forsker på framtidas utslippsfrie transportsystemer.