Å utnytte tilgjengelig vindenergi krever dyktige sjøfolk som forstår hvordan disse teknologiene fungerer, og som kan tilpasse og forbedre eksisterende navigasjons- og manøvreringsprosedyrer deretter.
Erfaringene fra skipet SC Connector viser at den utnyttede effekten fra deres Flettner-rotorsystem kan variere mellom 0 og 10 MW under samme vindforhold – avhengig av mannskapets evne til å operere rotorene og skipet
Med den raskt økende interessen for og bruken av vinddrevet fremdriftsteknologi – og med en forventet dobling av antall WAPS-fartøy hvert år det neste tiåret – må nødvendig opplæring i WAPS være effektiv, skalerbar, standardisert og overførbar.
Prosjektet WAPS-IT, initiert av Seatrans og Stödig Ship Management i samarbeid med rederiet Odfjell Management, anerkjenner den avgjørende rollen sjøfolk spiller i implementeringen av ny teknologi for å redusere utslipp i skipsfarten.
Det treårige innovasjonsprosjekt i næringslivet (IPN), med medfinansiering fra Norges forskningsråd, skal bidra til utviklingen av nødvendig maritim kompetanse for optimal og sikker drift av WAPS-skip.
Forventede resultater er:
- En omfattende læreplan, kompetansematrise og spesifikasjon av opplæringsbehov.
- Skipsspesifikke og generelle opplæringsprogrammer for fartøy med WAPS.
- Forslag til industristandard for et internasjonalt akkreditert opplæringsprogram for fartøy med WAPS.
- Innspill til STCW-konvensjonen.
- Kravspesifikasjon for treningssimulator for WAPS.
Toppbildet består av "SC Connector”. Foto: Sea-Cargo. Og "Bow Olympus”,. Foto: Ruben Soltvedt/Odfjell. Begge bilder gjengitt med tillatelse.
Konsortium:
